22 Mayıs 2014 Perşembe




dün...bugün...yarın derken,
üç günlük hikaye,
göz açıp kapanırken,
bitiverirken...
ADEMİN HİKAYESİ


BAŞLANGIÇ
"var" olan,
"yok"a hükmetti,
yoktan var etti!
"ol" dedi,
yok... var, oluverdi!

GİRİŞ
"ol" diyen,
balçığa,
can verdi,
ruh üfledi,
adem dedi,
halifem!
varlıklar,
ademe secde etti!

GELİŞME
manası adem'in,
yok demek!
ademi yok saydı,
iblis efendi!
efendiliğinden oluverdi!
her ikisine de,
süre verildi.
o andan,
son ana,
secde ile,
isyan arası,
geçen zaman,
bu zamana,
tarih denildi!

SONUÇ
"ol" diyen irade,
"yokol" da,
diyecek elbet!
buna denilir kıyamet!
bir başka,
başlangıcın kapısını,
açacaktır,
yine
teslimiyet anahtarı.
...
kapı açılır,
sıcak bir odaya,
kapı açılır,
nimet dolu sofaya!
...
irade,
ezeli,
irade ebedi!
iradeye teslim olan,
iradenin eseri!
karşı koyan,
nefsinin esiri!


fehmi demirbağ








adem
  1. İnsan, insanoğlu, adam.
  2. İnsanda bulunması gereken olumlu özelliklere sahip olan kimse.
  3. Dinî inançlara göre yaratılan ilk insan ve ilk peygamber.
  4. Yokluk
    Örnek: Ne civarda bir köy var ne bir evin hayali / Sonun ademdir diyor insana yolun hâli. F. N. Çamlıbel
  5. Bk. hiçlik
  6. Yokluk.
  7. Dini inançlara göre ilk yaratılan insan ve ilk peygamber.
  8. İnsan, insanoğlu.
  9. Mec. İnsanda bulunması gereken olumlu özelliklere sahip olan kimse.
  10. 1. allah’ın yarattığı ilk insan, insan soyunun atası ve ilk peygamberi. 2. adam. 3. iyi, temiz kimse. adem (a.s.) ilk insan ve ilk isimlendirilen varlık. kur’an’da hz. adem’in 25 yerde ismi geçer.
  11. Yokluk, olmama, bulunmama.
  12. İnsan. İlk insan ve ilk peygamber (A.S.)Allah ilk insan olarak Adem'i, sonra eşi Havva'yı yaratmıştır. Bugünkü insanlar onlardan türeyip çoğalmıştır. Bazı dine tabi olmıyanlar, insanın maymun soyundan bir hayvandan türediğini iddia ederler. Bu iddia kasıtlıdır, çünki ilmi isbatı yapılamamıştır. Laboratuarlarda küçük canlılar üzerinde yapılan çalışmalar göstermiştir ki, canlının genetik yapısında meydana gelen değişiklik sonucu türeyen yeni canlı, ana-babasından daha mükemmel değil; dejenere olmuş, soysuzlaşmış, bozuk bir şekil almıştır. İnsan ise en mükemmel mahluktur. Kaldı ki bu güne kadar bir canlının değişip başka bir canlı haline geldiğini kimse görmemiştir. Bugünkü maymunlar da hala insan olmamışlardır. Bugünün psikoloji ve felsefi antropolojisi insanın mahiyetçe, özce hayvandan farklı olduğunu kabul etmiştir.  Yani: Cenab-ı Hak, Adem'i (A.S.) bütün kemalatın mebadisini tazammun eden ali bir fıtratla tasvir etmiştir ve bütün maalinin tohumlarına mezraa olarak yüksek bir istidat ile halketmiştir ve mevcudatı ihata eden ulvi bir vicdan ve ihatalı on duygu ile teçhiz etmiştir; ve bu üç meziyet sayesinde, bütün hakaik-ı eşyayı öğretmeye hazırlamıştır, sonra bütün esmayı kendisine öğretmiştir. Adem'i halketti, tesviye etti, cesedine nefh-i ruh etti, terbiye etti, sonra esmayı talim etti ve hilafete namzed kıldı. Sonra vakta ki Adem'i melaikeye tercih etmekle rüchan mes'elesinde ve hilafet istihkakında ilm-i esma ile mümtaz kıldı. İ.İ.)(Hz. Adem'in (A.S.) Cennet'ten ihracı ve bir kısım beni-ademin Cehennem'e idhali ne hikmete mebnidir?Elcevap: Hikmeti, tavziftir... Öyle bir vazife ile me'mur edilerek gönderilmiştir ki, bütün terakkkiyat-ı maneviye-i beşeriyenin ve bütün istidadat-ı beşeriyenin inkişaf ve inbisatları ve mahiyet-i insaniyenin bütün Esma-i İlahiyeye bir ayine-i camia olması, o vazifenin netayicindendir. Eğer Hz. Adem Cennette kalsaydı; melek gibi makamı sabit kalırdı, istidadat-ı beşeriye inkişaf etmezdi. Halbuki yeknesak makam sahibi olan melaikeler çoktur, o tarz ubudiyet için insana ihtiyaç yok. Belki hikmet-i İlahiye, nihayetsiz makamatı kat' edecek olan insanın istidadına muvafık bir dar-ı teklifi iktiza ettiği için, melaikelerin aksine olarak mukteza-yı fıtratları olan malum günahla Cennet'ten ihraç edildi. Demek Hazret-i Adem'in Cennet'ten ihracı, ayn-ı hikmet ve mahz-ı rahmet olduğu gibi; küffarın da Cehennem'e idhalleri haktır ve adalettir. M.) (Bak: Terakkiyat) (Osmanlıca'da yazılışı: âdem)


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder