"Küresel sehirler, küresel markalar artık dünyada devletler gibi siyasi aktör haline geliyor. Kültür de siyaset ve ekonomi gibi stratejik unsur oluyor." Küresel markalar; İŞGALCİ KOLLUK KUVVETLERİ! ŞİMDİ MİLLİ MÜDAFA ZAMANI! KIZLI-ERKEKLİ KAYBEDECEĞİZ YOKSA GELECEĞİMİZİ! YANİ; NE KARA KUVVETLERİ, NE HAVA KUVVETLERİ, NE DENİZ... İLLA Kİ; KÜLTÜR KUVVETLERİ!
2 Aralık 2021 Perşembe
İNFORMAL EĞİTİM SEMPOZYUMU
İNFORMAL EĞİTİM SEMPOZYUMU
Milletimizi meydana getiren kıymetleri meydana çıkarmak ve bunlarla ilgili toplumda
farkındalık oluşturmak; bu kıymetlerin muhafaza ve gelişmesine katkı sunmak; dil ve
tarih şuuruna, ilim zihniyetine, merhamet, feragat, fedakârlık, diğerkâmlık, hak ve
fazilet duygularına sahip nesiller yetişmesine bilimsel ve akademik olarak destek
olmaktır.
Konu Başlıkları
Eğitimde Milli Oyun ve Oyuncak İhtiyacı
Türkiye’nin güçlü bir gelecek iddiası, ancak çocuk ve gençlerimizin milli bir ruh
terbiyesinden geçmiş olmalarıyla gerçekleşebilir. Milli oyun ve oyuncakların bu ruh ve
kimliğin inşasında önemli rolü olduğu varsayılmaktadır. Çünkü bu oyunlar büyük
ölçüde çocuklukta oynanmaktadır. Ayrıca bunlar bir kültür unsuru olarak milleti millet
yapan temel değerlerden biri olarak çocuğun millî ve insanî kimliğinin inşasında ve
sosyalleşmesinde de belirleyici bir özelliğe sahiptir. Bu bakımdan milli gelenekten
gelen oyunlarla hem çocuğun milli bir terbiye almasına imkân verilip çevresiyle
kaynaşması sağlanırken hem de keyifli ve eğlenceli bir yolla eğitim yapılmış
olmaktadır. Bunun için çocuk ve gençlerimize bu imkânları sunulmalı ve eğitimde
bunları kullanma yolları araştırılmalıdır.
Milli Kimliğin İnşasında Sanal Kahramanlar ve Rol Modeller
Çocuk doğduğu ilk günden itibaren birçok şeyi anne ve babasından öğrenir. Ailede
ana-babadan sonra çocuğa model olabilecek büyük anne ve babalar, amca, dayı,
hala ve teyzelerdir. Ancak günümüzde çocuk ve gençlerimizin büyük ölçüde modelleri
maalesef bunlardan uzakta bulunmaktadırlar. Çünkü sanal ortamda daha zevkli ve
eğlenceli kahramanlar ve rol modeller onları beklemektedir. Tabii bunlar öncekiler gibi
masum veya az zararlı tipler değildir. Başta bu yeni kahraman ve modellerin
günümüzde yerli ve milli olanı neredeyse yoktur. Bu bakımdan çocuk ve
gençlerimizin yolundan gittiği sanal kahramanlar ile rol modeller ile ilgili ciddi
akademik ve bilimsel çalışmalar yapılması gerekmektedir.
Mobil Uygulamalar ve Medya Çerçevesinde Çocuk Oyunları
21. yüzyılda meydana gelen gelişme ve değişmeler şüphesiz ki birçok alanda
yeniliklerin önünü açmış ve insanoğluna dünyayı farklı açılardan tanıma imkânını
sunmuştur. Günümüzde yaygınlığı ve etki gücüyle dikkatleri çeken yeni iletişim
teknolojileri de bireylere duygu, düşünce, tecrübe, istek ve tepkilerini anında ve
yaygın olarak paylaşacakları bir ortam oluşturması açısından dikkatleri çekmektedir.
Özellikle televizyon, internet, cep telefonu, tablet vb. çoklu iletişim araçları ve mobil
uygulamalar çocuk ve gençlerin gelişimine olumlu veya olumsuz yönde etkide
bulunabilmektedir. Bu bakımdan internet tabanlı eğitim, mobil uygulama ve medya
konuları üzerinde araştırmalar yapılarak titizlikle üzerinde durulması gerektiği gerçeği
ortaya çıkmaktadır.
Oyunlarla Değerler Eğitimi
Bireyin karakter gelişiminde çocukluğun önemi büyüktür. Bu dönemde kazanılan
yaşantılar, okunan kitaplar hayatta kalıcı izler oluşturmakta ve çocuğun geleceğini
belirlemesinde oldukça etkili olmaktadır. Bu yüzden çocuklara hitap eden edebi
eserlerdeki değerlerinin hayati bir öneme sahip olduğu görülmektedir. Karakter
eğitimi, vatandaşlık eğitimi ve ahlak eğitimi şeklinde de ifade edilen bu alanın edebi
eser yönünün de güçlü olması gerekmektedir. Bu bakımdan Türkiye’de çocuk
edebiyatının değerler eğitimi bağlamında akademik olarak ele alınıp incelenmesi
sorgulanması ve araştırılmasında yarar görülmektedir.
İnformal Eğitiminin Üç Vazgeçilmezi:
Çocuk Edebiyatı, Çizgi Film ve Dijital Oyunlar – Oyuncaklar
Cumhuriyetle birlikte okullaşma ve bunun doğal sonucu olarak okuma-yazma oranları
artmaya başladı. Modernleşme bir taraftan çekirdek aile yapısını ortaya çıkarırken
diğer taraftan eğitimde ailenin yerini okula bırakmaya başladı. Böylece çocuğun dil ve
kimliğinin belirlenmesinde aile ve çevresinden ziyade okul ve onun bileşenleri etkili
olmaya başlandı. Daha sonra postmodern anlayışla birlikte kimlik ötesi bir toplum
kendini göstermeye başladı. Yani artık insanların tek ve istikrarlı bir kimliği
sürdürmesi yerine çok kültürlü kimlik oluşturulması istenmektedir. Burada küresel ve
baskın kültürler devreye girmekte ve bunların benimsenmesi sağlanmaktadır. İşte
çocuk edebiyatı, çizgi film ve dijital oyun ve oyuncaklar da burada kendini
göstermekte ve önem kazanmaktadır. Çünkü bunlar vasıtasıyla çocuğa ana dilini
sevdirmek, onun güzelliğini, zenginliğini ve inceliğini keşfettirmek; duygusal ve
düşünsel deneyimler yaşatmak, çevreyi ve dış dünyayı tanıtmak ve hoşça vakit
geçirtmek mümkün olabilmekte ve özellikle günümüzde milli kimlik oluşabilmekte ve
korunabilmektedir.
Milli Oyun, Oyuncak ve Aile
Çocukların başta dil becerileri olmak üzere her türlü eğitiminde aile çok önemli bir
yere sahiptir. Onlara dinleme ve konuşma becerileriyle okuma ve yazma kültürü
kazandırmak, onların toplumda başarılı ve mutlu olmalarını sağlamak, nesiller
arasında köprüler kurarak geçmişin tecrübe ve değerlerini geleceğe taşımak hemen
her ülkenin öncelikli sosyal ve eğitimsel hedefleri arasındadır. Eğer bir çocuk iyi bir
aile ortamında başta okuma ve dinleme daha sonra konuşma ve yazma olmak üzere
gerekli eğitimi alıp sosyal ve kültürel olarak zengin bir ortamda yetişiyorsa bu çocuk
hem psiko-sosyal hem de insani ve ahlaki bakımdan iyi bir eğitim almış olur. Aksi
takdirde bunu sonradan telafi etmek oldukça zordur. Bu bakımdan başta çocukların
iyi ve sorumlu birer insan olmaları, başarılı ve mutlu olmaları ve millet olarak dünyada
ilelebet var olmalarında ailenin etkisi, yeri ve önemine yönelik araştırma ve
incelemelerin yapılmasında yarar görülmektedir.
Geleneksel Oyun ve Oyuncaklarımız
Milli bir ruh ve kimliğin inşasında milli malzemelerden olan oyunlarla oyuncakların
rolü büyüktür. Çünkü bu oyun ve oyuncaklar bireyin gelişiminin en önemli dönemi
olan çocuklukta oynanmaktadır. Ayrıca bu oyunlar bir milleti diğer milletlerden ayıran
en temel özelliklerden biri olarak çocuğun millî ve insanî kimliğinin inşasında ve
sosyalleşmesinde belirleyici bir özelliğe sahiptir. Bu bakımdan milli gelenekten gelen
oyunlar ve oyuncaklarla hem çocuğun milli bir terbiye almasına imkân verilip
çevresiyle kaynaşması sağlanırken hem de keyifli ve eğlenceli bir yolla eğitim
yapılmış olmaktadır. Bunun için geleneksel oyun ve oyuncaklarımızın öncelikle ortaya
çıkarılması, daha sonrada bunların milletle yeniden buluşturulması gerekmektedir.
Okulda Milli Oyun ve Oyuncak Uygulamaları
2000’li yılların başlarından itibaren oyun kavramı ülkemizde derslerle birlikte
anılmaya başlandı. İlkokulda genel olarak adına “oyun” ve ortaokulda ise “etkinlik”
dendi. Nitekim 2004 ve 2006 yıllarında tamamlanan mezkûr dönemlere ait öğretim
programlarında da bunlara yer verildi. Hatta ilk okuma-yazma öğretimi de yine bu
yıllarda oyunlarla kazandırılmaya başlandı. Ancak bu oyun ve etkinliklerin milliliğiyle
ilgili bir çalışma yapılmadı ve büyük çaplı bir sorgulamaya tabi tutulmadı. Başlangıç
itibariyle bu durum kabul edilebilir ancak başta Türkçe ve diğer sosyal dersler olmak
üzere ister derslerin amaç ve kazanımlarının karşılanması açısından olsun isterse
milli kimliğin inşası ve geleneğin devamı açısından olsun oyun ve etkinliklerin
milliliğinin sorgulanmasında yarar görülmektedir.
Şehirleşme ve Oyunlar
Nüfusun son elli yılda şehirlerde yoğunlaşmasından sonra artık neredeyse köyler
boşalma noktasına gelmiştir. Bu durum her açıdan olduğu gibi eğitim açısından da
önemli sorunları beraberinde getirmiştir. Kalabalık sınıflar, ikili eğitim, okul
mekânlarının darlığı sadece bunlardan birkaçıdır. Böylece insan yetiştirmede okulun
rolü de sorunlu ve sorgulanır hale gelmiştir. Bu durumda okulun yeniden
tasarlanması ve yapılandırılması gerekmektedir. Bu yeni şehir okulunda milli
oyunların yerinin ne olacağı araştırılmalı ve somut modeller oraya konmalıdır.
Kültür Ekonomisi Bağlamında Milli Oyun ve Oyuncak
Kültürün ekonomik bir faaliyet alanı olarak görülmesi onun değerini düşürmemekte
tam tersine kültürün iletişim değerini ve etki alanını artırmaktadır. Milli oyun ve
oyuncağın bir kültür ekonomisi olarak yerini almasıyla bir taraftan kendi
değerlerimizin ortaya konmasını ve bunların dünyaya açılmasını sağlarken diğer
taraftan bunlar üzerinden ülkenin ekonomik olarak kazançlı çıkmasını sağlamak gibi
bir amaca hizmet edilmiş olmaktadır. Bu bakımdan öncelikle ülkemizin milli oyun ve
oyuncak potansiyelinin ortaya konması ve bu kültürel birikimlerin ekonomik olarak
nasıl değerlendirilmesi gerektiği üzerine çalışmalar yapılması gerekmektedir.
Markalaşma Çerçevesinde Oyun ve Oyuncak
Özellikle ekonomik literatüre hakim olmaya başlayan "kültür ekonomisi" kavramına
dikkat çekmek elzem hale gelmiştir. "Markalaşma çocuktan başlar" hakikatini de
kavramamız gerekmektedir.
Çocuğun yetişmesinde kodlama içerikli rol model fonksiyonunu önemli bir şekilde
içeren oyun ve oyuncakların millileşmesi maddi manevi boyutlarıyla stratejik önem
arzetmektedir.
Tabiri caizse Barby bebek modellemesiyle Meryem kimlikli bir neslin yetişmesi
mümkün değildir. Yurt dışına ödenen dövizler ise başka bir kaybımızın acı yönüdür.
Sosyal ve Ahlaki Gelişimde Evcil ve Sokak Hayvanları
Evcil hayvanlar, çocukların gelişiminde önemli rol oynamaktadır. Özellikle çocuk ve
gençlerin başta merhamet ve diğerkâmlık değerlerini edinmesinde ve ayrıca çocuğun
sosyal, duygusal, ahlaki ve eğitsel gelişimini olumlu yönde etkilemektedir. Ayrıca evcil
hayvanlarla etkileşim içinde olan çocukların kendilerini daha güvende hissettikleri
kendilerine olan saygıları arttığı, öz güvenlerinin geliştiği, arkadaşlık duygularının
yoğunlaştığı, yalnızlık hissetme eğilimleri azaldığı ve daha gelişmiş sosyal becerilere
sahip oldukları görülmüştür. Bu bakımdan konuya dikkat çekilmesi ve incelenip
araştırılmasında yarar görülmektedir. Fehmi Demirbağ
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder