12 Temmuz 2023 Çarşamba

 

 

 

İMAM HATİP ORTAOKULLARI VE ANADOLU İMAM HATİP LİSELERİ

MUHTELİF BELEDİYELERİN KÜLTÜR MÜDÜRLÜKLERİ

 

 

 

 

ÇİZGİ ROMAN’IN EĞİTİMDEKİ ROLÜ VE ÖNEMİ

 

 

 

HAZIRLAYAN

MERVE SULTAN GENÇ

 

 

 

 

DANIŞMAN

FEHMİ DEMİRBAĞ

 

 

 

 

 

HAZİRAN 2023-İSTANBUL

ÖNSÖZ

 

Yaygın eğitim kapsamında yürütülen Çizgi Roman Okulu’nun,örgün eğitimin çatısıaltındaİmam Hatip Okullarında eğitim gören öğrencilerimizle buluşması sonucu ortaya çıkan bu raporun Türkiye’deki bütün eğitim kurumlarına katkı sağlamasını diliyoruz.

Çizgi Roman Okulu Kurucusu Fehmi DEMİRBAĞ danışmanlığında yürüttüğümüz projenin bir son değil başlangıç olmasını, konu alanındakiöğretmenlerimize, öğrencilerimize ve velilerimize yararlı olmasını diliyoruz.

Ortaya çıkan rapor ile globalleşen dünyada, Çizgi Roman’ıneğitim- öğretimin yadsınamaz bir parçası olması gerektiği gerçeğinin tekrar ele alınmasını diliyoruz. Bu etkinliğin Öğretmen-Öğrenci ve Veli arasındaki bağı nasıl etkilediğini, derslere yansımasını ve etkinliğe katılan kişilerin kişisel gelişimine olan katkısını da göz önüne alarak konunun daha detaylı incelenmesi vebaşka araştırmacıların yeni bulguları ile bu projeyi zenginleştirmelerini umuyoruz.

 

 

 

 

 

 

TEŞEKKÜR

 

Projeye öncülük eden ve proje danışmanı olan Fehmi DEMİRBAĞ’A, katkı sağlayan öğretmenlere,öğrencilere ve velilere, Kültür Sanat eğitimleri kapsamında Çizgi Roman Okulu’nda çizgi roman eğitimlerinin verilmesine katkısı sağlayan İstanbul Büyük Şehir Belediyesi’ne,Başakşehir Belediyesi’ne, Tuzla Belediyesi’ne, Esenler Belediye’sine, Sancaktepe Belediyesi’ne ve Güngören Belediyesi’neteşekkürü bir borç bilirim.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

GİRİŞ

 

İçinde bulunduğumuz çağda görselliğin, özellikle de medya yoluyla günlük yaşamı kuşatan bir hakimiyeti söz konusudur. Bunun etkileri eğitime de yansımakta, görsel araç-gereçlerin derslerdekullanımı öğrenmenin ve dersin başarısınıbelirlemektedir.Eğitim uygulamalarındaki yeni yaklaşımlar, çoklu öğrenme ortamlarını zorunlukılmaktadır. Yalnızca ders kitaplarına dayanan öğrenme ortamları, derslerin tekdüze hale gelmesi tehlikesini barındırdığı gibi, öğrencilerin bireysel ihtiyaçlarının karşılanmasına da katkıda bulunmamaktadır. Çizgi roman, metinle resmi iç içe geçirerek bütünlüklü bir anlatı haline getiren görsel bir medya aracı olduğundan özellikle metin unsurunu da içinde barındırdığı ve bu yönüyle okuma anlama becerisine de seslendiği için Türkçederslerinde ders malzemesi olarak kullanılmaya son derece uygun araçlardır. Tıpkı diğer metin türleri gibi çizgi romanlarda,derslerde çok farklı biçimlerde kullanılarak öğrencileri kapsamada çeşitli olanaklar sunarlar. Çizgi romanın özellikle Türkçe derslerinde, kitap okuma alışkanlığı kazandırılmasında etkileri tartışılmazdır.

 

Çizgi roman, bir olayı veya bir öyküyü anlatan bir resim dizisidir. Anlama, kavrama veifadelendirme konusunda etkin bir eğitim metodudur. Çizgi roman aynı zamanda sinemanın ilk evresidir;story-board’dır. Kültür ekonomisinin önemli mihenklerindendir. Özellikle internet dünyasında yer almak adına başlama evresidir.

Çevremizi kuşatan sayısız çeşitlilikteki görsel unsur, gündelik yaşamımızın ayrılmaz bir parçasını oluşturmakta ve adeta toplumun gelişimini belirlemektedir. Her geçen gün daha da gelişen medya çağında, sözlü kültürden görsel kültüre adeta bir “Görsel Milat” ile evrilmesözkonusudur.

 

“Aynı anda birden fazla yerde bulunma” özelliklerinden dolayı resimlerin/görsellerin gündelik yaşam içerisinde öğrenme süreçlerine, bilgi edinme süreçlerine ve estetikalımlamaya katkıları giderek daha fazla önem kazanmaktadır.

Resimler/görseller özellikle de çocukların ve gençlerin algılama alışkanlıklarında gözle görülür avantajlar sağlamaktadır. Çocuklar ve gençler, çizgi roman, televizyon, bilgisayar oyunları, videolar veya cep telefonları gibi çeşitli görsel medya araçlarıyla yetişkinlere göre daha fazla zaman geçiriyorlar. Böylece gerek sözlü, gerekse yazılı dillerine ve metin yapılarına yansıyan bir etki ortaya çıkmaktadır. Giderek daha fazla öğrencinin, bir metin oluştururken medya araçlarından edindikleri deneyimlerden yararlandıklarını ortaya koymaktadır. Çalışmalar göstermektedir ki belirli bir resim/görsel için öğrenciler tarafından oluşturulan metinlerde medya ile (örneğin belirli kişiler veya olaylar gibi) sıkı bağlar kurulduğu ortaya çıkmıştır. Bu bağlama erkek öğrencilerde, kız öğrencilere oranla iki kat daha fazla rastlanması, ayrı bir çalışmanın konusu niteliğindedir.

 

Çocukların ve gençlerin okul dışında akınlarcaresme/görsele maruz kalmaları, görsel unsurlarla ve bunların anlamlarıyla ilgili eleştirel bir hesaplaşmayı gerekli kılmaktadır. Otomatikleşmiş ve mekanikleşmiş bir dünya algısının oluşmasını önlemek için öğrenciler, resimleri/görselleri anlamlandırmayı okulda öğrenmeli, böylelikle “eleştirel bir medya okuryazarlığı” yetisi kazanmalıdır. Görsel yazın, yani görsel iletileri anlamak, oluşturmak ve iletişim surecinde kullanmak, öğrenilmesi gereken bir süreçtir. Farklı biçimlerdeki resimler/görseller ve barındırdıkları olanaklar, derslerde de bilinçli bir şekilde kullanılmalıdır. Burada kastedilen, resimlerin derslerde yoğun olarak ele alınması ve çözümlenmesidir. Bu sürece, betimleme, sıralama, yorumlama, eleştirel yansıtma, yargılama ve kendi kendine resim oluşturma gibi tutum ve davranışlar da dâhildir. Böyle bir çalışma okullarda, özellikle de anadili olarak Türkçe derslerinde, görsel okuryazarlığın geliştirilmesine katkı olması ve görsel unsurların etkili ve amaca uygun bir şekilde kullanılması için gereklidir.

Burada Türkçe derslerinin, sözlü kültürün görsel kültüre evrilmesi olgusunu nasıl ve hangi araçlarla bir kazanıma dönüştürebileceği sorusu ortaya çıkmaktadır. Dahası, öğrencilerin görsel unsurlarla sorumluluk sahibi ve eleştirel bir ilişki kurabilmeleri yönünde Türkçe derslerinin hangi katkıları sunabileceği üzerine kafa yorulmalıdır.

Özellikle 21. yüzyılda diğer ilgi çekici medya ortamları (internet, bilgisayar, oyunları, tv gibi) arasında çizgi romanların okuma alışkanlığı oluşturmadaki öncü rolü de hesaba katıldığında, metin turu olarak çizgi romanın eğitim öğretim faaliyetleri açısından önemi bir kat daha artmaktadır.

 

Biz bu projemizle, çizgi roman türünün birçok kullanım biçimi arasından, eğitsel boyutuyla ilgili bir kullanım biçimi de önermekteyiz. Çizgi romanın Türkçe derslerine (Tarih derslerine) ne tür katkılar sağlayabileceği, okuma ve bilgi edinme sürecini öğrenciler için daha zevkli bir sürece dönüştürmede nasıl kullanılabileceğine dair ifadelendirmelerimiz olacaktır.

Dünyadaki gelişimin bir benzeri olarak Türkiye’de de çizgi roman ilk olarak gülmece içerikli ve resimli çocuk dergilerinde, çizgi bant şeklinde görülmüştür. 1900’lerin başında fıkraların resimlendirilmesi gibi çizgi romana dâhil edilmeyecek çizimler kullanılsa da gazetelerde çizgi roman sanatçılarına özel bir yer ayrılmamıştır.

 

Cumhuriyetin yeni kurulduğu bu dönemde dışarıdan gelecek her türlü ürüne kültürel yozlaşmaya yol açacağı düşüncesiyle sıcak bakılmamıştır. Türkiye’de çizgi romanın genel gelişimine bakıldığında çocuklar için üretimin çok az olduğu, genellikle yabancı kaynaklı çizgi romanların bu açığı kapattığı görülmektedir. Ancak, 60’lı ve 70’li yıllarda sosyo-politik gündemin de etkisiyle Türk çizgi romanı, üretim ve çeşitlilik konusundaoldukça zenginleşmiştir.

 

Yaklaşık yüz yıllık geçmişiyle oldukça yeni bir anlatı biçimi olan çizgi roman, dersler için bir öğrenme materyali olarak sınırsız olanaklar sunmaktadır. Görsel malzeme olarak öğrencilere çok kısa sürede çok fazla bilgi aktarma özelliğine sahip olan çizgi roman, aynı zamanda eleştirel ve bilinçli bir görsel okuma için zemin sağlar. Özellikle okuma alışkanlığı ve okuma yetisi zayıf olan öğrenciler için daha pratik bir bilgi edinme aracıdır. Anlatı biçimibakımından diğer yazınsal türlere oranla daha etkin bir anlatı biçimine sahip olan çizgi romanın ders aracı olarak kullanımı pragmatik acıdan son derece yalın ve basittir.

Statik, küçük ve tekil resim panellerinden oluşan çizgi romanlar hem özgün bir metin türü olarak edebiyat ile yakın ilişki içerisindedir, hem de grafik özelliklerinden dolayı görsel medyanın bir parçasıdır. Dünyada da sayısız örneği olan ve ülkemizde Shakespeare, Dostoyevski ve Kafka gibi klasik yazarlara ait edebiyat klasiklerinin çizgi roman haline getirilerek NTV yayınları tarafından seri halinde yayımlanan “Çizgi Roman Dünya Klasikleri”, edebiyat ile çizgi romanın birleşmesine örnek olarak gösterilebilir.

Bu açıklamadan sonra diyeceklerimizi somuta indirgemek adına şöyle özetleyebiliriz.

 

1. Eğitimde tarih gibi konular çizgi roman ile işlenebilir.

2. Özellikle çocuklarımıza rol model olarak sunacağımız isimler çizgi roman ile tanıtılabilir.

Zenci Musa, Malcolm X, Muhammed Ali, Aliyaİzzetbegoviç, Tarık Bin Ziyad, İmam Şamil, Fahrettin Paşa, Mehmet Akif Ersoy, Kara Fatma, Nene Hatun, Sultan Alparslan, Oğuz Han, Padişahlarımız, Sultanlar, Bilim Adamlarımız gibi isimler…

Olaylar; İstanbul’un Fethi, Sarıkamış, Çanakkale, Malazgirt gibi…

Eserler; edebiyatımızın önemli yapıtları çizgi romana dönüştürülecektir.

Ayrıca bu çizimler hareketlendirilerek dijital-sesli kitaba da çevrilecektir.

Dünyanın değişik dillerine çevrilerek dünya gençlerine de Türk-İslam Kültürünü tanıtmada ayrıca fayda sağlayacağı kuşkusuzdur.

 

Fehmi DEMİRBAĞ

 

 

 

AMAÇ

 

·        Milli kültür değerlerimizi tanıtmak ve bu alanda öğrencilerin milli markalar (oyunlar, çizgi film ve animasyon karakterleri, oyuncak figürleri vb.) oluşturmalarına katkı sunmak ve gelecek nesillere bu kültürü aktarmak,

·        Medeniyetimizin tarihi ve kültürel mirasından beslenen bireyler yetiştirmek,

·        Çocukların ve gençlerin psikolojik ve sosyal gelişimlerinde popüler kültürün, popüler kültür içinde de oyun, film, animasyon, çizgi film ve karakterlerinin önemi sebebiyle bu alana yönelik üretimler yapmalarına katkı sunmak,

·        Öğrencilerin psikolojik gelişimlerine katkı sağlamak ve olumlu rol model edinmelerini yardımcı olmak,

·        Öğrencilerde edebiyat, sinema, resim vb. kültürel ve sanatsal alanlara yönelik ilgi ve farkındalık oluşturarak entelektüel birikime sahip, kültüre ve sanata meraklı öğrenciler yetişmesine katkı sağlamak,

·        Öğrencilerin Türkiye ve dünyadaki sanat ve edebiyattaki gelişmelerden haberdar olmasını sağlamak,

·        Öğrencilerin hayal gücü, yaratıcılık, yenilikçilik ve problem çözme gibi yeteneklerini ortaya koymalarına imkân sağlamak,

·        Öğrencilerin öz güven duygularını desteklemek ve yeteneklerini keşfetmelerini sağlamak,

·        Öğrencilerin görsel zekalarının gelişmesine katkıda bulunmak,

·        Öğrencilerin okuma alışkanlığı ve kültürü kazanmalarına yardımcı olmak,

·        Öğretmen, öğrenci ve veli motivasyonunu arttırmak,

·        Öğrenci ve öğretmenlerin sosyal, kültürel ve kişisel gelişimlerini sağlamak,

·        Öğrencilere milli ve manevi değerlerin kazandırılmasını sağlamak,

·        Öğrenciler için İnternet ve sosyal medya dışında kendilerini gerçekleştirebilecek bir alan oluşturma,

·        Öğrencilerin Çizgi Roman Okulu ile ortak gerçekleştireceği faaliyetlerle kurum kültürünü geliştirerek okula uyumlarını sağlayıp, aidiyetlerini arttırmak,

·        Okuma ve yazma kültürünü destekleyip, öğrencilerin yazma becerilerini geliştirmek,

·        Öğrencilerin resim çizme teknikleri ile kendilerini ifade etme yollarınısağlamak,

·        Edebiyat, resim ve çizgi roman alanında uzman kişilerle öğrencileri buluşturmak; onların bilgi, birikim ve tecrübelerinden faydalanmalarını sağlamak.

 

 

 

SINIRLILIKLAR

 

Bu araştırma;

1.     Şehit Haki Aras Kız Anadolu İmam Hatip Lisesi Ortaokulu’ndaki 7/A ve 7/B sınıflarında öğrenim gören öğrenciler ile ikinci dönemin tamamı, 7/C sınıfı ile de değişen ders programı sebebiyle ikinci dönemin ortasına kadar devam etmiştir.Proje Merve Sultan Genç ile yürütülmüştür. Projeye katılan öğrencilerden proje bitiminde yazılı değerlendirmeleri alınmıştır.

 

2.     Eyüp Sultan İmam Hatip Lisesi ile 2021/2022-2022/2023 eğitim öğretim döneminde proje 9. Ve 10. Sınıf öğrencileri ile Öğretmen Yıldız TARAKÇI ile yürütülmüştür. Veli ve öğretmen görüşleri alınarak projeye katkı sağlanmıştır.

 

3.     Asımın Nesli İmam Hatip Ortaokulu ile proje 2021/2022- 2022/2023 eğitim öğretim döneminde 5/D ve 5/E sınıfları ile Fehmi DEMİRBAĞ tarafından yürütülmüştür. Projeye katılan öğrencilerin velilerinden veli görüşleri ve öğretmen görüşleri alınmıştır.

 

 

YÖNTEM

 

Projeye katılan okul ve kademelerinde, öğrencilerin ilgili derslerinde kazanımlara uygun bir konu başlığı seçilip, konu ile ilgili hikâye yazılmış ve resim çizilmiştir.

 

 

PAYDAŞLAR

 

·        Belediyeler

·        Milli Eğitim Müdürlükleri

 

PROJE SÜRECİ

 

·        Çizgi Roman Giriş ve Uygulama

·        Senaryo Yazılımı

·        Üretim

·        Çizgi Film Aşaması

·        İnternet Oyunları

 

PROJE İLE İLGİLİ ÖĞRETMEN, ÖĞRENCİ VE VELİ GÖRÜŞLERİ

 

·        ÇOK YÖNLÜ DÜŞÜNMENİN EN EĞLENCELİ YERİ- ŞEYMANUR KARAGÖZ (MATEMATİK ÖĞRETMENİ)

 

Çizgi Roman Okulu ile tesadüfen tanıştık. Derslere başlamadan karikatürle karıştırıp durduk ismini. Dersler başlayınca aradaki farkı gördük. Çizgi Roman Okulu kendi kültürel, ahlaki, edebi birçok değerimizin hem büyüklere hem de küçüklere daha çarpıcı ve eğlenceli bir şekilde aktarılabilmesi için oluşturulmuş muhteşem bir okulmuş.

  Derslerde bir konu üzerinde önce düşündük, daha sonra o konuyu drama ile pekiştirerek en son çizgi roman haline getirdik. Dolayısıyla hem bizler hem de evlatlarımız çok yönlü bir gelişim sağlama fırsatını yakalamış olduk. Bu dersler sayesinde üretici düşünmeyi bırakmış olduğumu fark ettim.

Ben ortaokul matematik öğretmeniyim. Çocuklarımla ve de öğrencilerimle aynı sınıfta öğrenci olarak bulunmak çok zevkli. Birçok göremediğimiz noktaları bu paylaşımlar sayesinde görüyoruz. Çocuklarımın da böyle farklı yaş gruplarıyla birlikte kendilerine farklı bakış açıları kazandırdığını düşünüyorum.

Bu derslerin okullarımızda da yaygınlaşması gerektiğini düşünüyorum. Çünkü yeni dönemde çocuklarımızın okuduğunu anlama oranı çok düşük. Derslerde düşünme ve düşündüğünü yorumlayarak ortaya bir ürün çıkarmaya çalışmak evlatlarımızın çok yönlü gelişimine katkı sağlıyor. Her çocuğun hayatında en azından bir dönem Çizgi Roman okuluna gelmesinin ona ömrü boyunca faydası olacağını düşünüyorum.

Böyle bir sistemi hayata geçirdikleri için hocalarıma çok teşekkür ederim.

 

·        ÇİZGİ ROMAN OKULUNUN FAYDALARI- SEDA GÖKARSLAN (TÜRKÇE ÖĞRETMENİ)

 

Her yaştan okuyucu kitlesine sahip olan çizgi romanlar okuyuculara hem okuma zevki yaşatmakta hem de birçok fayda sağlamaktadır.Çizgi romanlar kişinin hayal gücünü geliştirip hikâyeyi birçok açıdan görmesini sağlamaktadır.Çizgi romanlar çocukların dil gelişimini geliştirmekle beraber okuma sevgisi kazandırmaktadır.

Gelişen teknolojiyle beraber çocuklarımız teknolojinin tüm imkânlarından faydalanmaktadırlar.Ancak çocuklarımızın etrafında sürekli olarak bulunan telefon, tablet gibi teknolojik aletler okuma sevgisini azaltmakta hatta uzaklaştırmaktadır.Çocuklarımıza tekrar okuma sevgisi kazandırmak için çizgi romanlar bulunmaz bir fırsattır.

Görsellerle zenginleştirilmiş ve yazı şeklinin daha basitleştirilmiş hali çocukların dikkatini ve ilgisini çekmektedir.Bu sayede çocuklarımıza tekrardan okuma sevgisi kazandırabiliriz.

Okulumuzda da çocuklarımıza okuma zevki, hayal gücünü zenginleştirme, okuyup ve izledikleri durumları yazıp çizerek organize etme gibi beceriler kazandırmak adına bu proje başlatıldı.Ancak başlarda öğrenci ve velilerin çok ön yargıyla yaklaştıkları bu derse artık severek ve ilgiyle katıldıklarını görmekteyiz.Çünkü çocuklarımızın artık kitap okumaktan zevk aldıklarını görmek aileleri ve bizleri çok mutlu etmektedir. 

 

 

·        Arif Süheyl AVİNCAN ( VELİ)

 

2022 yılında tanıştığımız Çizgi Roman Okulu ve Fehmi Demirbağ, Mehmet NedimPolat, AhmetZiya Sekendiz hocalar ile başlayan eğitim yolculuğumuz,özel gereksinimli kızım H.Kübra’nın sosyal gelişimine katkılarıyla devam etti.Süreç içerisinde isteklerini,duygularını,tercihlerini ifade anlamında yol kat etmesi,arzuladığı çizgi film yapmak düşüncesi için adım olan çizgi roman oluşturması yılsonunda arkadaşlarıyla birlikte çizgi roman sergisi tüm bunlar bireysel öz güven ve kendini ifade etmekte büyük katkılar kazandırmıştır.Özelde kızım, genelde ise çocuk ve gençlerin çağımızın hastalığı olarak görülen sanal ilişkilerin yerine gerçek diyaloglarla iletişim becerilerinin gelişmesi için fayda sağlayan bu oluşumun geliştirilerek yaygınlaştırılması geleceğimizin teminatı olan gençler için çok faydalı olacağı kanaatindeyim.Kızım güzel sanatlar lisesi öğrencisidir.Özellikle sanat liselerine hatta tüm eğitim kurumlarına ders müfredatı olarak konulmalı ve gençlerin gelişimine katkı sağlanmalıdır.

Gözlemlerim, Fehmi hoca ve arkadaşlarının bilgi birikim ve tecrübelerini gençlere aktarırken gençler üzerinde özgüven geliştirici,hayal kurma becerileri,beden dili kullanımı,mimiklerin kullanımı,empati kurma becerisi,karşısındakini dinlemek ve anlamak sonucunda doğru bir iletişim kurma becerisi kazanmaları konusunda faydalı bir metot işlemeleridir.

Sonuç olarak ben ve kızım bu eğitim sürecinde kişisel gelişim olarak çok faydalandığımız hocalarımıza çok teşekkür ediyoruz. Ve kızımın kitabı için verdikleri destek ve katkılarından dolayı minnettarız.

 

 

 

 

 

 

·        ZEHRA DELİCE ( BAŞAKŞEHİR ŞEHİR SANAT ÖĞRENCİSİ)

 

Merhaba, ben Zehra Delice, 50 yaşındayım, evliyim ve iki kız annesiyim.Çizgi roman okumayı çok seviyordum ve nasıl yapıldığını merak ediyordum.Birgün, küçük kızımla, Başakşehir Şehir Sanat Merkezi'ne gittiğimizde, Çizgi Roman Okulu'ndan haberdar olduk.Çizgi roman hocalarımızla tanıştım. Bazı ön yargılarım vardı. Eğitimlere 8 yaşındaki kızımla katılabileceğimi öğrenince çok heyecanlandım. Çünkü, kızımla birlikte ders çalışmanın dışında, birlikte daha çok vakit geçirme şansımız olacaktı. Kızımın hem sınıf arkadaşı, hem de yapılan tüm aktivitelerde birlikte olacağımız fikri çok güzeldi.

Çizgi roman; Anlatılmak istenen hikâye veya gerçek olayların art arda, ardışık ve sıralı resimler halinde çizilip yazılma sanatıdır. Bence, yaşayan çizgilerdir. Çizgi roman dersimizde, başlangıç eğitimi sırasında, öğrenmek için; hata yapmadan, sormadan ve araştırmadan öğrenemeyeceğimizi anladım. Anlatmak istediğimiz her şeyi çizgiyle anlatıp, nesillere aktarabiliriz. Çünkü çizgi roman en eski ve etkili iletişim yöntemi olarak günümüzde de kullanılıyor. Duvarlara, taşlara, ağaçlara, yazarak, çizerek anlatma yöntemimiz hâlâ devam ediyor. Çizgi roman derslerimizde, konuları seçerken, doğaçlama küçük oyunlar ile şekilde anlatım yaparken, kazandığım özgüven sosyalleşmemi ve insanlarla iletişimimi güçlendirdi. Arkadaş ortamında ve toplum içinde, ses tonumu doğru ayarlayarak, daha düzgün konuşmamı, diyaloglarımda diksiyonumu doğru kullanmamı ve anlaşılabilir olmasını sağladı.

    Şimdi yazı yazarken, eksiksiz ve noktalama işaretlerini, doğru yerinde kullanarak, daha düzgün ve anlaşılır olması beni mutlu ediyor. Planlı çalışmalar, başarabilme duygumu güçlendirdi. Eğlenerek öğrenmek, çocuklarım ve eşimle aile hayatımızı da olumlu etkiledi.

  Çizgi roman çalışmalarımız sırasında gördüm ki yapılan resim, müzik, tiyatro, bedensel ve zihinsel çalışmalar, gizli özelliklerimizi fark etmemizi sağlıyor. Sanatın her dalını barındıran çizgi roman sınıfımızda, farklı yaş grupları ile aynı dili konuşuyor olmamız ve aynı zamanda, kültür ile kuşak farklılıkları olmasına rağmen, bulunduğumuz her ortamda anlaşabiliyor olmamız, millî, manevi ve medeni değeri ölçülemez bir zenginlik. Aynı havayı soluyor olmak, çok güzel bir duygu.

Çizgi roman eğitimi, kızımın okulunda da başarılarını arttırdı. Sınıf öğretmeni, sınıf arkadaşları ve çevresindeki kişiler, kızımdaki olumlu değişimi fark ettiler. Kızımı örnek göstermeleri ve övgüleri kızımın özgüvenini de arttırıyor.Derslerini daha kolay anlıyor ve başarılarına artılar katıyor.

Sanatın her dalını yapabileceğimiz bu güzel ortamda, ben de varım diyerek, okur- yazar- çizer olmaktan büyük mutluluk duyuyorum. Çizgi romanın, manevi değerlerimiz ve hayatımızda olaylardaki önemini fark ettim. Okumaya, yazmaya çok ihtiyacımız var. Şimdi daha çok kitap okuyorum, okuduğumu daha iyi anlıyorum, anladıklarımı karşımdaki kişilere anlayabiliyorum. Sorguluyorum ve daha çok merak ediyorum. Bu durum benim ve ailemin yeni şeyler öğrenmemizi sağlıyor.Kızımla birlikte evde ders çalışırken, ailecek araştırmalarımızı, konuşmalarımızı, tartışmalarımızı hep birlikte yapıyoruz. Çizgi roman hayatımızın bir parçası oldu.Artık "Bu yaştan sonra ne işime yarar ki? "diye düşünmüyorum.

Bana ve aileme kattıkları ve katacakları bu güzel değerlerden dolayı değerli öğretmenlerimiz; Fehmi Demirbağ, Nedim Polat ve Ahmet Sekendiz'e çok teşekkür ederim. Daha öğrenecek ve kat edecek çok yolumuz var diyorum.

 

 

·        ÇİZGİ ROMAN ATÖLYESİNDE KAZANIMLARI SINIFA TAŞIMA (KÜBRA AMİNE DOĞAN-VELİ)

 

2021- 2022 yılında çizgi roman atölyesi vesilesiyleFehmi Demirbağ ile tanışmamız öğretmenlik hayatımdaki alışkanlıklarımda da bambaşka kapılar araladı. Yıl içinde öğrencilerimle yapacağım çalışmaları planlarken kursta öğrendiklerimi sınıfa taşımaya başladım.  Kültür- sanat kişinin kendini tanımasının en iyi vasıtalarındanbiridir. Çizgi roman atölyesi sadece çizim üzerine tasarlanan bir eğitim değildi. Öykü kurgulamak, drama yapmak, eleştirel yazmak ve çizmek üzerineydi. Ben bu çalışmalara katılırken sınıfta bunları nasıl yapabilirim diye de düşünmeye başladım. Sınıfın tekdüzeliğini çeşitli etkinliklerle hareketli ve zevkli hale getirmeyi amaçladım. Eğitim bilimlerinde tekrarlanan bireysel yeteneklerin ortaya çıkarılması, çeşitliliği göre etkinlik belirleme anlatımları teoride kalıyordu. Bu atölye sayesinde uygulamada neler yapılabileceği üzerine fikir edinmemiz kolaylaştı. Yazma, drama, çizme çalışmaları ile öğrencilerin gelişimi izlenebildi.

   Defter tutturma alışkanlığı. Yazma, çizme, okuma alışkanlığının edinilmesi eğitimciler tarafından önemsenen konuların başında gelmektedir. Fehmi Demirbağ bize derslerde haftalık tutturduğu defterleri sınıfımda öğrencilerime de tutturmaya başladım. Amacım okuduklarının kalıcılığını sağlamak ve okudukları metinler üzerine yorum yapabilme becerilerini kazandırmaktı. Çalışma sürekliliği ve gelişmeyi takip etme açısından güzel örnekliklerden oldu. Her öğrencinin ilgi alanı ve becerisi farklıdır. Çalışma defterlerine konuyla alakalı resim çizmesi de istenildi. Bu yolla çocuklardaki farklı yeteneklerin ortaya çıkması sağlandı. Başarının takdir görmesi onlarda sınıf aidiyetini artırdı. Ve kendilerinin fark edilmesi özgüvenli olmalarının da yolunu açtı. Gelecekle ilgili planlama yapmalarını kolaylaştırdı.

Bu atölyelerde öğrendiğimiz drama dersleri de tiyatro ünitelerinde uygulama alanı buldu. Her çocuk kendini farklı beceriyle ifade edebiliyor. Bu hakikatten hareketle oyunlar yazdırılarak sınıf içinde oynatıldı. Hem dersten keyif aldılar hem işin mutfağını da öğrenmiş oldular. Sosyallik sorunu yaşayan çocuklar grubun ve oyunun bir parçası haline getirildi. Yaratıcı drama sayesinde becerilerini de ortaya koydular. Saksı da çiçek olan da sınıfta yaramaz bir çocuk olan da vardı içlerinde. Empati yeteneklerinin gelişmesini de sağladı.

 Atölye çalışmalarından edindiğimiz bilgileri sınıflarımıza taşıyarak renklendirmek, dersleri sıkıcı olmaktan kurtarmak açısından bizim hayatımızda önemli dönüm noktalarından biri oldu. Fehmi Demirbağ'ı tanımak ve atölye çalışmasına katılmak bize öğretmenliğimizle ilgili çok şey kattı. Çocukları farklı becerilerini ortaya çıkarmak açısından önemli bir sanatsal etkinlikti. Okuduğu romanların çizgi roman özetleri, dijital dergilerde çizgi roman sayfalarına yer vermek gibi renklendirici çalışmalara vesile olanlara teşekkür ediyoruz. Dini ve milli değerlerin sanata yansımasının önemi de vurgulandı. Köklerinin farkında, büyük bir medeniyetin varisi olma şuuru verildi. Türkülerin hikâyeleri yazdırılarak resmetmeleri istendi.

    Farklı proje çalışmaları içinde yer alırken becerileri fark edilmiş öğrencilerle çalışmak işleri kolaylaştırıcı olmuştur. Hangi öğrenci projenin hangi bölümünde yer verileceği hususunda fikir sahibi olunmuştur.

 

 

·        YAĞIZ EMİN ÇALIK (VELİ)

 

Oğlum normalde verilen ödevler haricinde resim çizmezdi ve ilgisi de yoktu resim alanına. Çizgi roman derslerine başladıktan sonra resme ilgi duyduğunu gözlemledim.

 Ders haricinde yine evde resim yapmayı tercih etmese de çizgi roman derslerinde çizim yapmaktan keyif aldığını ve günden güne çiziminin geliştiğini ifade ediyor. Buda; kendini ve duygularını ifade edebileceği yeni bir alan demek. Dolayısıyla veli olarak bizim açımızdan da sevindirici bir durum.

Emeği geçen hocalarımıza teşekkür ederiz.

Çizgi roman dersi şu ana kadar görmediğimiz bir ders ve tecrübe kattı bize ve oğlumuza. Bu ders il birlikte hayal gücü gelişmesi, çizim ve el becerisi fikir üretmesi daha hızlı olmaya başladı. Oğlumuzun görsel resim çizimi için güzel bir ders oldu.

 

 

 

 

 

 

 

·        MUHAMMED SİRAC GÜMÜŞ’ÜN VELİSİ NURİYE GÜMÜŞ

 

Çizgi roman dersi başladığında çocuğumuzun bu dersi alıp almaması hususunda kararsız kalmıştık. Çünkü çocuğumuzun resim çizme ve yazı yazma konusunda yeteneği olup olmadığını bilmiyorduk. Ders başladı ve belli bir süre çocuğumuz bu dersi aldıktan sonra çizdiği resimleri ve yazdığı hikayeleri gördüğümüzde epey şaşırdık. Oldukça güzel resimler çiziyor ve çok başarılı hikayeler yazıyordu. Bunları gördükçe biz de kendisi de çok mutlu olduk. Zaman içerisinde resim çizme ve hikâye yazma konusunda kendisini oldukça geliştirdi. Çocuğumuzdaki bu yeteneğin ortaya çıkmasında ve yeteneğini geliştirmesinde çizgi roman dersinin katkısı büyüktür. Bundan dolayı ders hocamız Fehmi Bey’e çok teşekkür ederiz.

 

·        ELİF ÇETİNKAYA İKİZLER ELYESA YAHYA VE SALİH MİRZA'NIN ANNESİ

 

Öncelikle Başakşehir belediyesine ve kıymetli Başkanımız Yasin Kartoğlu'na çizgi roman okulunu bizlerle buluşturduğu için sonsuz teşekkür ederim. İkizlerin erken yaşlarda resme olan merakını fark ettim lakin onları ileri ki zamanda nasıl yönlendire bilirim kaygısı yaşarken bir arkadaşımın tavsiye ile çizgi roman okuluna başladık.  Derse ilk geldiğimde sadece resim üzerine çalışmalar olacağını düşündüm. Ama biz burada hayata dair çok şey öğrendik ve öğrenmeye devam ediyoruz. Örneğin çocuklarımla olan iletişimimdeki yanlışlıkları mı görüp düzeltme çabasına girdim. Onların kendilerini ifade etmelerine nasılda engel oluyormuşum.Çocuklarımın hayal dünyalarını nasıl resme çevirmeleri gerektiğini arkadaşlarla beraber sergilediğimiz kısa tiyatro gösterileri ile şekillendiriyoruz.Buraya bir parantez açarak Çok kıymetli Fehmi hocam,Nedim hocam ve Ahmet hocama o engin bilgilerini bizimle paylaştıkları için sonsuz teşekkür ederim. Çocuklarım çizgi roman okulunda sanata dair çok şey öğrendikleri gibi Milli ve Manevi değerler eğitimi almaları beni çok mutlu ediyor. Biz burada 7'den 70'e anne çocuk,abla ve abi kardeş, bir arkadaş gibi ders alıyoruz. Çoğu zaman Fehmi hocam dan güncel durumlara göre yeri geliyor bir psikolog gibi terapi görüyoruz. Arkadaşlarımızla olan diyaloglarımızda ki eksikliklerimizin farkına varıp düzeltme çabasına giriyoruz. Aslında anlatacak çok şey var ama kelimelere dökmek benim için biraz zor. Sözün özeti çizgi roman okulu hayat demek,hayat da ÇizgiRoman okulu.

 

 

 

 

·        DERYA GÜNAL

 

 VelisiolduğumKuzeyGünal’ınkatıldığıçizgiromanatölyesideneyimisondereceolumluoldu.Sizeveemeğigeçenherkeseteşekküretmekistiyorum.Çocuğumbuatölyeyekatılarakinanılmazbirdeneyimyaşadıvegelişiminebüyükkatkısağladı.

 Çocuğumun hayal gücü, atölyede yaptığı çalışmalarla birlikte gerçekten gelişti. Kendihikâyeleriniortaya koyma konusunda daha cesur ve üreticiı hale geldi. Çizim yeteneği debüyükbirilerlemekaydetti.Gördüğümkadarıyla,çizgiromanlarındünyasınagirişyaparakkarakterlerinifadelerinivehareketlerinidahaiyianlamayıöğrendi.Bu,çocuğumunsanatsalbecerilerinigeliştirirkenaynızamandailetişimbecerilerinideilerlettiğianlamınageliyor.Okumaalışkanlığıkonusundadabüyükbirilerlemekaydettiğinigörmekbeniçokmutluetti.Çizgiromanlar,çocuğumunokumazevkinikeşfetmesineveyenihikâyelerindün-yasındakaybolmasınayardımcıoldu.Bu da kelimedağarcığınıveokuduğunuanlamayeteneğinigenişletmesinebüyükkatkısağladı.Artıkokumasürecinikeyifledeneyimliyorvekitaplarıdahadafazlakeşfetmekistiyor.Ayrıcaçocuğumungörselhafızabecerilerinindegeliştiğinigözlemledim.Çizgiromanları okurken karakterlerin görüntülerini ve detaylarını hatırlama konusunda oldukçabaşarılı oldu. Bu da görsel hafızasının güçlendiği ve detaylara daha fazla dikkat etmeyebaşladığıanlamınageliyor.Renkbilgisikonusundadaatölyeçalışmalarınınetkisinifarkettim. Renklerin anlatıya ve duygulara olan katkısını keşfederek çocuğumun kendiçalışmalarındarenkleri dahabilinçlibirşekilde kullanmaya başladığınıgördüm.Takımçalışmasıbecerilerikonusundadabüyükbirilerlemeolduğunubelirtmekistiyorum.Atölyede diğer çocuklarla birlikte çalışma fırsatı bulan çocuğum, fikirleri paylaşmayı,başkalarınınfikirlerinidinlemeyiveortakbirhedefeyönelikçalışmayıöğrendi.Budeneyim,çocuğumunsosyalbecerilerinigeliştirmesinevetakımçalışmasınauyumsağlamasınayardımcıoldu.Birlikteçalışmasürecindediğer katılımcılarlaetkileşimdebulunarak çocuğum empati kurma becerisini geliştirdi ve başkalarının fikirlerine değervermekonusunda dahaduyarlıhalegeldi.Bunlara ek olarak, çizgi roman atölyesinin çocuğumun gelişimine sağladığı diğer katkılar da söz konusu. Özgüveni atölye süreci boyunca büyük ölçüde arttı. Kendi fikirleriniifade etmek ve özenli çalışmalarını sergilemek konusunda daha cesur ve kendindeneminoldu.Aynızamanda disiplinvesabırgibiönemlideğerlerideöğrendi.Uzunsüreliprojelerüzerindeçalışaraksonuçlaraulaşmakiçinemekharcamanınvesabırlıolmanınöneminikavradı.Hikâyeanlatmayeteneğideçizgiromanatölyesindeönemlibirşekildegelişti.Karaktergeliştirme,olayörgüsüoluşturmaveduygusalanlatımgibiunsurlarıkeşfederekçocuğumüretici yazmabecerileriniilerletti.Aynızamandagörselifadebecerileriüzerindedebüyükbirgelişimkaydetti.Görselsembollerinvemetinlerinbirleşiminikullanarakduygularınıvedüşünceleriniifadeetmeyiöğrendi. Son olarak, çizgi roman atölyesi çocuğumun eleştirel düşünme becerilerini geliştirmesine de yardımcı oldu. Olayları ve karakterleri analiz etme, görsel ve metinsel unsurlarıbirleştirmeveiçeriklerinaltındayatananlamlarıkeşfetmebecerilerikazandı. Bu,çocuğumunfarklıperspektiflerdenbakabilmeyeteneğinigeliştirmesinevederinlemesinedüşünmeyetisiniartmasınayardımcıoldu. Tüm bu katkıları göz önünde bulundurarak çocuğumun çizgi roman atölyesinde eldeettiğigenelgelişimvekazanımlardandolayısizeveatölyeekibinizeteşekkürediyorum.Eğitimkalitenizveçocuğumuzungelişimineolankatkınıziçinminnettarız.

 Yükseknitelikliatölyedeneyimiveprofesyonelyaklaşımınıziçintekrarteşekkürederim.

 

·        ELİF OKUMUŞ ( VELİ)

 

İlkokulu bitirdikten sonra başladığımız ortaokul yolculuğunda birçok farklılık ve yenilikle karşılaştık. Bu yeniliklerden birisi de “Çizgi Roman Okulu” oldu. Bu alan -belki de alışık olmadığımızdan- önceleri bizi biraz zorladı. Ancak derslerin istikrarlı bir şekilde devam etmesi, çocuklarımızın gayreti ve her hafta yaptıkları çalışmalar onların bu işi başarabileceklerini görmelerini sağladı.

“Çizgi Roman Okulu” çocuklarımıza yeni ufuklar açtı. Duygularımızı ya da düşüncelerimizi ifade etmek için farklı yolların olduğunu ve çizerek anlatmanın da bu yollardan biri olabileceğini gösterdi onlara. Artık benim oğlum bize bir şey anlatmak istediğinde bazen sözlü olarak bazen de çizerek yapıyor bunu. Hatta kitaplarının boş kalan köşelerinde ya da defterlerinde minik çizimlere rastlamak mümkün.

Bize bu yolu açan ve bu yolda emeği geçen herkese teşekkür ederiz.

 

·        AHMET GÖKAY (VELİ)

 

Fehmi Bey ile ilk olarak bilmediğimiz bir çalışmanın içindeydik.4-5 hafta boyunca inanılmaz zorlandık. Gökay derslere katılmak dahi istemiyordu. Annesi olarak ben dahi bırakması taraftarıydım. Çizim yeteneği çok zayıftı, okuduğu bir kitabı veya izlediği bir filmi yazıya dökemiyordu. Fakat yaptığınız toplantılara katıldıkça sizin çocuklardan profesyonel bir çizim değil ellerinin kaleme alışması, cep telefonundan uzak vakit geçirebilmelerini ve çocuk dünyalarındaki hayallerini hem hikâye hem de resme dökebilmelerini istediğinizi anladık. Hiç vazgeçmeden çocukları desteklediğinizi fark edince yavaş yavaş Gökay da düzelmeye başladı.

Resim yeteneği biraz da olsa gelişmeye başladı ablasının da desteğiyle. Ama en önemlisi küçük ve kötü bir yazısı vardı. Bu çalışmalardan sonra daha net daha anlaşılır yazmaya başladı. Gökay’ı her haliyle kabul ettiniz, desteklediniz. Sınıfımın maskotu diyerek onu mutlu ettiğiniz için hem Gökay adına hem de kendim adına teşekkür ederim.

·        ÇİZGİ ROMAN HAYAL DÜNYASININA AÇILAN KAPIDIR (VELİ)

 

Çizgi romanlar bizlerin çocukluk dönemlerinde önemli yer tutmuştur. Severek ve merakla takip ettiğimiz seriler ve gazetelerde yer alan günlük çizgi romanlar hâlâ aklımızın bir köşesinde silinmeyecek şekilde yer almaktadır. Bizler sadece okuyucu ve izleyici konumundaydık.

Okulumuzun çizgi roman yazma ve oluşturma etkinliği belki de bizim hayal edip de buluşamadığımız en heyecanlı oluşum oldu. Buda bizde çocuklarımızı tereddütsüz bu oluşuma katma isteği uyandırdı. İlk başlarda çocuklarda ufak tefek isteksizlikler oldu ve biz bunun sebebini bilsek de dile getiremiyorduk. Çocuklarımızda üretme isteği, hayal etme duygusu, sorumluluk ve disiplin eksikliği vardı. En azından kendi çocuğumda bunu görebiliyordum.

Bu etkinlikler neticesinde çocukların hayal dünyasının çizgilere, cümlelere dökülmesi ve kendi sorumluluklarını bilip disiplinli çalışmaları gözle görülür şekilde ortaya çıkmaya başladı ve giderek de artıyor. Kendi adıma çocuğumun bu çalışmalarda yer almasından dolayı mutlu olduğumu dile getiriyor ve teşekkür ediyorum.

 

·        AYŞE TUĞBA BAYRAM (VELİ)

 

Ben 5/E öğrencisi Yunus Emre Bayram'ın velisiyim. Size teşekkürlerimi sunarak başlamak istiyorum. Böyle bir atölye eğitimi çocuklarımız için çok verimli ve çok büyük bir nimet olarak görüyorum. Onların kendi beceri ve yeteneklerini keşfetmelerine olanak sağlıyor. Bunun sonucunda da çocuklarımızın ortaya bir şeyler çıkarabilmelerini ve en güzeli de ortaya bir kitap çıkartabilmeleri hazzını bizlere ve çocuklarımıza yaşattınız. Benim isteğim evlatlarımızın ileride çok mutlu olabilecekleri, çalışabilecekleri, meslek edinmeleri veya başarıya ulaşmalarıdır. Bunun için bizler elimizden geleni yapmaya her şekilde hazırız. Tabi ki siz öğretmenlerimizin emeği ve sabrı çok büyük. Buradanokulumuzun öğretmenlerine ve Fehmi Hoca'm size teşekkür ederek, emeğinize sağlık diyerek çok büyük başarılar diliyorum.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

·        NİMET ÜNAL (VELİ)

 

Sayın Fehmi Hoca'mızın katkılarıyla oluşan çizgi roman atölyesini tanıdığım için çok mutluyum. Çünkü çocuğumda çok güzel etkileri oldu. Ahlaki değerlerin ön planda olduğu projelerle hayal dünyasını zenginleştirdi ve el yeteneği kazandı. Daha da önemlisi gelecekteki planları ile ilgili artık bir fikir sahibi olduğuna inanıyorum. Çok faydalı bir uygulama bence çocuk gelişimi ile ilgili daha küçük yaşlarda başlansa daha güzel olacağını düşünüyorum. Emeği geçen herkese teşekkür ediyorum.

 

 

·        MUKADDES KONAKÇI (VELİ)

 

     Selamünaleyküm öncelikle Fehmi Hoca'm siz ve ekibinize çok teşekkür ederim. Benim oğlum çizgi roman dersinde çok verimli şeyler yaptı. Özellikle kendisine güveni arttı, resimleri çizdikçe çizgi roman dersini daha çok sevdi. Aynı zamanda sizin çocuklara güzel ahlaklı olmaları ve topluma nasıl faydaları olmalarını, özgür ve kendilerinin her şeyi yapabildiklerini gösterdiniz. Okuduklarını nasıl anlayabilirler diye bir yol daha öğrettiniz. Duygularını çizerek de gösterebileceğini ve çizgilerin dili olduğunu gerçekten yaptıklarınız saymakla bitmez. Çok mücadele ettiniz. Allah sizden ve Abdullah Hoca'dan da ekibinizden de razı olsun. Çizgi roman okulunun başarıları daim olsun. Yolu açık olsun.

 

 

·        NURCAN TOZMAZ (VELİ)                                                                      

 

     Çizgi roman dersinde Fehmi Hoca'mızın bize verdiği konuları çocuklarımız resimledi ve yorumladı. Bu tür etkinlikler çocukların düşünce yapılarını ve hayal gücünü genişletti. Hayata bakış açılarına bir pencere daha açtı. Fehmi Hoca'mıza çocuklarımıza kattıkları için çok teşekkür ederiz.

 

 

·        MERVE ELAL (VELİ)

 

Çizgi roman sanatın çok özel bir dalı ve çocukların hayal güçlerine çok faydalı olduğunu fark ettim.

Hayallerini yazı ve resme işlediler. Çocuklarımıza bu değerli sanat dalını öğrettiği için Fehmi Demirbağ’a teşekkür ediyorum.

 

 

·        HAVA BAŞ (VELİ)

Güzel Yavrum,çizgi roman etkinliğine başladığı ilk zamanlarda zorlanıp ''yapamıyorum olmuyor'' diye zorlandığımız günler oldu. Ama çok keyif aldığımız günler de oldu. Başaracağına inanıyordum ilk günlerde.Öğretmenimize oğlum Emir’i sorduğumda Emir tam bir ''İstanbul Beyefendisi'' dediği günü hatırlıyorum.Hatta bu kelimeyi kullandığında evladımla gurur duymuştum. İstedikten sonra başaramayacağı hiçbir şey olmadığına inanarak oğluma destek verdim.Her geçen gün daha güzel yaptığı İstanbul Belediyesi'nin başardığını görmek beni çok mutlu etti. Fehmi Hoca'mız sayesinde oğlumun bir yeteneğini daha fark etmiş oldum.

Değerli hocamızın şefkatli, hoşgörülü tavrı ve ilgisi ebeveyn olarak beni çok mutlu ediyor. Böyle bir etkinliğin oğluma kattıkları ise ileriki yaşlarda ahlaklı bir yetişkin olarak şekilleneceğidir.Resim çizmenin, kitap okumanın ne kadar değerli olduğunu kelime hazinesinin gün geçtikçe arttığını ve böyle etkinliklere devam ettikçe kendini daha iyi ifade etmesine yardımcı olduğunu ve başardığını gördükçe özgüveninin arttığını fark etmenin mutluluğunu yaşıyorum.Kâğıdın kalemin hayallerle bir resim çizmenin ne kadar önemli olduğunu sadece çizgi roman çalışmasıyla kalmayıp davranış değerlerinin önemini yalan söylemenin ne kadar yanlış olduğunu, hoşgörünün ve ahlakın önemini kazandığını ve ahlaklı bir birey olacağını düşünüyorum.

     Bu dersin İleriye dönük bir yatırım olarak geri döneceği için Fehmi Hoca'mıza çalışmalarımıza katkı sağlayan diğer hocalarımıza ve okulumuza çok teşekkür eder saygılarımı sunarım.

 

·        AHMET SALİH DOĞAN (VELİSİ)

 

Bir sanat etkinliğinin içinde olması başlı başına faydalı bir etkinlik.Hem bizim için hem çocuğumuz için olumlu yanları oldu.Bu ders için araştırma yapması, kafa yorması ve işin içine bizleri de katması bizler için gerçekten çok farklı bir deneyim oldu.Aynı zamanda sorumluluk bilinci ile ciddi bir şekilde ödevlerini yapması, kafasında bir olgu oluşturup bunu yazıya ve resme dökmesi görsel zekâsını güçlendirdi.Boş bir kâğıdı anlamlı bir hale getirmek... Günün sonunda ortaya alıntı dahi olsa bir ürünün ortaya çıkması, kendine güven duygusunu geliştirmesi ve farklı arkadaş ortamlarına girmiş olması çocuğumuza birçok katkı sağladı.

 

 

·        AHMET SALİH DOĞAN (VELİ)

 

Bir sanat etkinliğinin içinde olması başlı başına faydalı bir etkinlik.Hem bizim için hem çocuğumuz için olumlu yanları oldu.Bu ders için araştırma yapması, kafa yorması ve işin içine bizleri de katması bizler için gerçekten çok farklı bir deneyim oldu.Aynı zamanda sorumluluk bilinci ile ciddi bir şekilde ödevlerini yapması, kafasında bir olgu oluşturup bunu yazıya ve resme dökmesi görsel zekâsınıgüçlendirdi. Boş bir kâğıdı anlamlı bir hale getirmek... Günün sonunda ortaya alıntı dahi olsa bir ürünün ortaya çıkması, kendine güven duygusunu geliştirmesi ve farklı arkadaş ortamlarına girmiş olması çocuğumuza birçok katkı sağladı.

 

 

·        ÇİZGİ ROMAN OKULU MU? O DA NE? -AYŞE DEMİRCİ(VELİ)

Okulumuzun her zaman farklılığı olacağını biliyor ve inanıyordum. İlk toplantımızda çizgi roman dersinden bahsedilmişti. Öylesine bir resim dersi olacak diye düşünmüştüm.

Zaman ilerledikçe Fehmi Hoca'mızın bu konudaki ciddiyetini hissetmeye başladım. Her defasında eksik yönlerimizi bizlere bildirmek için toplantılar yapmaya başladı.Toplantıda isteksiz veliler ve öğrenciler hep vardı. Biz velilere göre bu ders gereksizdi. Bize göre çocukların okul derslerine yoğunlaşması daha doğru olacaktı. Aslında bu dersin sonunda bir ışık bir farklılık olacağını hissediyordum. Ama oğlum çok isteksizdi. Kitap okuyup özet çıkarmak zor geliyordu. En zorlandığımız kısım resim yapmaktı.İlk resmimiz çöp adam oldu. İlk kitap özetimizde birkaç satır ancak yazıldı. Bu süreçte toplantılarda çocukların isteksizliğinin sebeplerini çok tartıştık. Toplantılarda veliler olarak eksikliklerimizi gördük. Hocamız hem bizi hem çocukları eğitmiş oldu. Fehmi hocamızın sabrı ve gayreti ile çok güzel yerlere geldik.Artık çöp adam resimlerinin yerine olağan üstü resimler çıkmaya başladı. Oğlum sayfa düzenine önem vermeye ve yazısına dikkat etmeye başladı. Noktalama işaretlerini kullanacağı yerlere daha dikkat eder oldu. Okuduğunu anlamaya anladığını deftere dökmeyi başardı.Artık öyle bir iki satır da değil sayfalarca özet çıkarıp hayal gücünü kullanarak hikâyeler yazmaya başladı.

Şimdi ise çocuklarımızın eserlerinin de bulunduğu MEB onaylı kitapları basılacak. Oğlum daha 11 yaşında ve adına kitap çıkıyor. Bu çok büyük bir başarı. Ayrıca okulumuzda yapılacak sergide çocuklarımızın çizimleri sergilenecek. Şu geldiğimiz noktaya bakın. Nasıl başladık? Nasıl başardık? Biz bile hayretler içindeyiz. Fehmi hocamıza çok teşekkür ederiz.

 

·        HATİCE ALPTEKİN (VELİ)

Saygı değer hocalarımızın özenli çalışması ve öğrencilere olan sohbetleri çocuklarımız üzerinde samimi doğal yakın iletişim kurmalarını sağlamış oldu.Çizgi roman dersi bizlere yazarak kendini ifade etmesine ve çizerek ise hayal gücünü çizgilere dökmesine katkı sağladı.

Kıymetli hocamız Fehmi Bey'in emekleri ve katkıları için çok teşekkür ederiz.Bu güzel çalışma evlatlarımızın hayal güçlerine yol göstermiş oldu.İnternet çağında oldukça kıymetli ve değerli bir çalışmaya vesile oldu.

Emekleriniz ve yaptıklarınız için tekrar teşekkür ederiz.

 

 

·        ŞEYMA TEPE – MAHMUT TEPE (VELİ)

 

Öncelikle size teşekkür ederek yazıma başlamak istiyorum. Öğrencilerimiz çok şanslılar sizler gibi insani değerleri vurgulayan hayatın ve yaşamın olmazsa olmazı bu değerler çerçevesinde yavrularımızı yetiştiren biri öğretmene sahip oldukları için. Peygamberimizin (sav) ahlaki ve sünneti üzerine evlatlarımızı yetiştiriyorsunuz. Okulun ismine yakışır tavır sergilemeleri için ulvi bir çabanız var, bu çabayı da çocuklarda gözlemleyebiliyoruz. Minnettarız iyi ki varsınız.

Dersinizi ve çabanızı da bu minvalde değerlendirirsek; öncelikle öğrencimizde el becerisi ve çizim kabiliyetinin çok ilerlediğine şahit oldum.Çocuğumun hikâyeokumalarında olay değerlendirmeleri ve soyut kavramları çok iyi öğrenerek gelişim gösterdiğine şahit oldum. Yorum kabiliyeti gelişti, bu durum çizim yeteneğine de yansımış. Değerler eğitimini de önemsemeniz öğrencimizde nezaket ve adap değerlerinde gelişme sağladı. Allah razı olsun,Mevla’m sizleri de sizin gibi iyi insanlarla karşılaştırsın.

 

 

·        ALİ EYMEN (VELİ GÖRÜŞÜ)

 

Merhaba hocam, çizgi roman dersini ilk duyduğumuzda acaba diye düşündük ve kafamızda soru işaretleri oldukça fazla belirmişti.Ali Eymenilk okula giderken resim dersinde yeteneklerini oldukça sınırlı şekilde gösteren bir çocuktu. Kursun başlamasıyla Ali Eymen’de değişim başlamış ve kendini ifade etmenin başka bir yolunu keşfetti.Zaman ilerledikçe resim ve çizgi roman konusunda aldığı yol bizleri oldukça şaşırtmakla beraber aynı zamanda gururlandırıyordu.Fehmi Hoca'nın yıl içinde yapılan çalışmalar kitaplaştırılacak demesi ve bu kitabın kapak çizimlerinden bir tanesinin Ali Eymen’in çizimi olması bizi oldukça sevindirmişti.Ali Eymen ve kurstaki tüm öğrencilerin kat ettiği bu yolda en önemli etken şüphesiz Fehmi Hoca'mdır. Bizlere ve tüm çocuklara bu yoldaki katkılarından dolayı Fehmi hocama teşekkürlerimizi bir borç biliriz.

 

 

 

 

·        7-A ZEYNEP İKBAL ÇİZGİCİ

 

Bu proje benim için pek ilgi çekici değildi hatta benim için sıkıcıydı.Hikâye yazmak gibi şeyler hoşuma gitmiyor. Hikaye yazmak sabır istiyor ve çok fazla konsantrasyon gerektiriyor. Ama ne kadar hoşuma gitmese de bu projenin bana yararları dokundu. Mesela sabrımı geliştirmemi sağladı, hayal gücümü kullanarak ortaya bir şeyler koyma gücümü geliştirdi, her yeni hikâyede daha fazla şey üretebildim. Hatta hikâyeler konuşmamı düşünmeme etkiledi.

 

·        7-A ZEYNEP NUR BİLGİÇ

 

Bu etkinlik hikâye yazmamızı çok geliştiren bir etkinlikti. Aynı zamanda yanına resim çizmemizde konuyu bağdaştırma yeteneğimizin gelişmesini sağladı. Din ile alakalı bir hikâye yazdığımız için hem de dinimizi daha iyi anlıyoruz günlük hayatla bağdaştırdığımız için daha kalıcı oluyor. Ailemle okurken hem iyi zaman geçirmiş oluyor hemde yazarken yaptığım hataları düzeltmiş oluyorum. Bence faydalı bir etkinlik ve en sonunda kitap haline gelmesi çok güzel olur. Her okulda yapılabilir benim hoşuma gitti.

 

·        7-A FATMA ŞULE AZİZOĞLU

 

Açıkçası yazmak ve çizmek sıkıcı ama onu okumak ve herkesten beğeni almak güzel. Güzel bir proje ve bunun devam etmesini dilerim Türkiye adına güzel bir proje olacağına eminim eğer bu etkinliğe onay verirseniz başta olmak üzere hocamız arkadaşlarımız okulumuz adına minnet ve gurur duyarız. Belki beni pek önemsemezsiniz ama yazma tutkusu ile dolup taşan çocukları heveslendirirsiniz bu projenin hem okullar arası hem de öğrenciler arası güzel bir çalışma olacağını düşünüyorum. Saygılarımla küçük hayalleri olup bunu hayata geçirmek isteyen arkadaşlarıma yardım etmeye çalışan küçük bir kız.

 

·        7-A ZÜMRA OKAR

 

Bence bu etkinlik gayet güzeldi hem güzel hikayeler yazabilmemizi sağladı hem resim yeteneğimizi ortaya çıkardı. Hatta yazarken aklıma anılarım geldi güzel anılarım ve kötü anılarım aklıma geldi oldu ve beni rahatlattı. Yani oturup bir hikâye yazmak gayet eğlenceliydi. Resim yaparken hayal gücümüzü genişletiyor. Bazen gönüller sınıfta yazdığı hikâyeyi okuyor bazıları hem heyecan verici bazıları komik ve bazıları sinema filmi gibiydi. Başta hiç aklıma gelmez yapamam ben resmi çizemem diye düşünüyordum ama şimdi neler yazıp neler çizdiğimi gördüm ve çok mantıklı ve güzel bir etkinlik olduğunu fark ettim.

·        7-A HAYRUNNİSA KARAASLAN

 

Ben normalde resim çizen birisi değildim. Bu proje sayesinde bir resme vakit harcadım.Hikâye yazma işini sevdim. Hobim gibi oldu ve şunu fark ettim artık daha iyi hikâye yazmaya başladım. İyi ki proje yapılmış hem yazdığım konuları daha iyi anladım bana birçok katkısı oldu. Hikayeler için oturup düşündüm. Önceden bir şeye oturup düşündüm mü hatırlamıyorum düşünerek hem güzel eserler çıktı hem de resimler. Bana bir sürü katkısı oldu. Bu yüzden Merve hocama teşekkür ederim. İyi ki bu projeyi yapmışsınız inşallah böyle güzel projeler çoğalır.

 

·        7-A GÜL SENA ŞEKER

 

Ders içinde yaptığımız bu etkinlik bana çok şey kattı. Mesela ben önceden bu kadar güzel hikâye yazamıyordum ama bu etkinlik sayesinde hikâye yazdıkça kendimi geliştirdim. Hikâye yazmak bana çok iyi geldi. Yani derslerime nasıl olduysa daha çabuk odaklanmaya başladım. Ben küçüklüğümden beri resim çizmeyi çok seviyordum ama tabi küçükken güzel resimler çizemiyordum artık her hikayemden sonra resim çizdiğim için kendimi geliştirdiğimi düşünüyorum. Ama ben önceden hiç masaya oturup güzelce hikâye yazdığımı hatırlamıyorum ama bu etkinlik sayesinde bazen masama güzelce oturup hikâyemi yazmaya başlıyorum. İyi ki böyle bir proje var inşallah uzun bir süre daha devam eder. Böyle güzel bir projeye kattığı için Merve hocaya çok teşekkür ediyorum

 

·        7-A ELİF TEKİNER

 

Bu projenin güzel ve yazı dilimizi geliştirmeye yönelik olduğunu düşünüyorum. Genel olarak iyi bir proje hem yazma alışkanlığı olmayan insanlara yeni alışkanlıklar kazandırıyor hem yazmayı seven insanlara yazdıkları şeyleri okuma imkânı tanıyor.

 

·        7-A MÜSLİME BOSTAN

 

Bir hikâye yazmak bana zor geldi ancak arkadaşlarımın hikâyesini dinlemek heyecan vericiydi. Bu etkinliğe devam edersek kendimi geliştireceğimi düşünüyorum

 

 

 

 

 

·        7-A ŞEVVAL BETÜL ÖZTÜRK

 

Bu proje gerçekten çok güzel. Kendime bir zaman ayırıp hikâye hakkında kafamın içerisinde bir beyin fırtınası çıkıyor. İlk olarak ben kafamda bir hikâye oluşturup başka bir deftere yazıyorum daha sonra bu yazdığım hikâyeyi annemle üstünden geçiyoruz ve son olarak bunu defterime geçiriyorum. Annem de son bir kontrol Edip imza alıyor. Resmi çizip tarih attıktan sonra okulda arkadaşlarımı okuyorum. İşte bu proje benim kendimi bir nebze bile olsun özgüvenli olmaya sevk etti. Ben insan içerisinde biraz çekingen bir kişiyim hikayemi ilk okuduğum gün kendimi çok kasmıştım, beğenmezler diye çok korkmuştum fakat aslında öyle bir şey olmadı. Bu yüzden kendimi kasmamam gerektiğini fark ettim artık insan içerisinde biraz daha rahat konuşmalar yapabiliyorum ayrıca gerçekten hikâyelereolan bakış açım çok değişti ve hikâye yazmakta geliştiğini düşünmeye başladım. Bu hikâye yazma hem benim derse olan ilgimi artırdı hem konularımızla alakalıydı bu sebepten ötürü de derse olan ilgim çokça arttı. Bu sınıfta okuma olayı sayesinde hikâyeyi yazarken arkadaşlarımın yazdığıhikâyeler sayesinde fikir sahibi oluyorum. Ben bu projeden gerçekten büyük zevk alıyorum ve çok hoşuma gidiyor. Kendimi bir alanda geliştirmemi ve özel hissettirmemi sağladı bu yüzden çok mutluyum.

 

·        7-A ELİF ESMA ÇETİNKAYA

 

Açıkçası ben bu etkinliği çok faydalı ve heyecan verici buldum. Bu etkinlik başladığı için mutluyum çünkü böyle projeler hem gelişmemizi hem de sınıf karşısında okuyarak özgüven sahibi olmamızı sağlıyor. Bir şey başarma hissi o kadar harika ki insan mutlu oluyor ve olmalı da. Projeye bakış açımı hep iyi yönde tutmaya çalıştım umarım proje devam eder eğer devam ederse belki resim yeteneğim gelişir kim bilir belki özgüven sahibi bir insan olurum.

 

·        7-A ELİF RANA ERDOĞAN

 

Ders içerisinde yaptığımız bu etkinlik kavramları çok iyi anlamamızısağladı. Günlük hayattan kesitleri aklımda canlandırıp yazmayı bir konu hakkında düşünmeyi ve daha birçoğuna yardımcı oldu. Empati yapmayı, olaylar karşısında nasıl davranmam gerektiğini düşünüp bunları yazdım. Yazarken hayal kurdum bazen karakterlerin yerinde olduğumu düşündüm bazen yazarken zorlanmam o kavramı bilmediğimin göstergesi olduğunu düşünüp o konuları daha da çalıştım. Yazmayı sevdim oturup bu konu hakkında kendim ile istişare ettiğimi fark ettim ailemin ve ben arkadaşlarımın yazdıklarımı beğenmesi beni daha da yazma ya sevk etti. Yazma alanında olan yeteneklerini fark ettirme yardımcı oldu maalesef yazmakta zorlandığı fakat bu konudada daha çok yazmam gerektiğini ve kendimi geliştirmem gerektiğini yazarken eğlendiğime aynı zamanda yanlışlarımı bulmaya arkadaşlarımdan ilham aldıkça mutluluğum arttı yazdım konuların güzelliğini görünce karakterime oturtmaya çalıştım karakterimi etkilediğini yeni karakterler kazandığımı fark ettim. Kendime yazmak için bir şeyler ararken buldum fikir ararken güzel haberlere denk gelince bu konuya olan merakım arttı sıkıntı şu ki hala fikir bulmakta zorlanıyorum ama yazmayı seviyorum insanlara yazarak kendimi daha iyi anlattığımı inanıyorum Buda insanlarla iletişimimi kolaylaştırıyor yazar ak hayal gücümün ve gururum kelimelerimin geliştiğine inanıyorum. Yazdıkça Kalemimin güçlendiğini hissediyorum.

 

·        7-A ELİF YILDIZ

 

Açıkçası bu etkinlik gayet güzel bir etkinlik. Ben de bu etkinliği gayet beğenip yapıyorum. İnsanın zihnini açıyor ve rahatlatıyor. Bu etkinlik sayesinde neler yazabileceğimi öğrendim. Bazı yazdığım metinlerde farklı anılarım aklıma geldi ve o anılarım aklıma gelince çok fazla sevindiğim oldu üzüldüğümde oldu. Bence ben de etkinlikte gayet güzel şeyler yazdığımı düşünüyorum. Resim çizmek de yazmak kadar güzel olmuştu. Gerçekten de güzel resimler çizmiştim neler çizebileceğimi gördüm öğrendim.

 

·        7-A ZEYNEP ALTINTAŞ

 

Yaptığımız bu etkinlik ilk başlarda ilgimi çekmemişti ama hikâye yazarken resim çizerken eğlendim. Gittikçe hikayelerimin resimlerimin ve hayal gücümün geliştiğini düşünüyorum. Ailemle aramdaki ilişkilerde pek bir şey değişmedi. Telefona çok bakan biriydim bu etkinlikten dolayı mı bilmiyorum ama bence bu etkinlik sayesinde telefona bakmaktan soğudum. Derse ilgim artmadı çünkü derse zaten ilgi duyuyordum bu etkinliğin yazımıgeliştirdiğini düşünüyorum bence bu etkinliği herkes yapmalı.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

·        7-A BETÜL KAVURGA

 

Yaptığımız bu proje benim için yararlı oldu. Özellikle Türkçe dersinde kompozisyon hikâye yazma konusunda çok işime yaradı. Bu projeyi biz başlattık belki bu proje bir gün büyür ve Türkiye genelinde her yerde yarışma düzenlenir. Ben o günleri görürsem ne mutlu bana. Arkadaşlarım ile her hafta bir konuda hikâye yazıp birbirimize gösteriyoruz. Profesyonel olmasam da güzel yazmaya çalıştım gerçekten gittikçe hikâyelerimin geliştiğini ve daha güzel olmaya başladığını fark ettim ayrıca diğer ders hocamız Merve Sultan Genç öğretmenime de bizi teşvik ettiği için teşekkür ederim.

 

·        7-A HİRA ÇOKAN

 

Bu proje benim için güzel bir etkinlikti. İslami alanda olması da hoşuma gitti. Benim hayatımda faydaları da var mesela günlük hayatta yaptığım yanlışları fark edip düzelttim, doğrularımı fark edip güzelleştirdim. Yazdıkça yazma yeteneğinin iyileştiğini düşünüyorum. Aile içi iletişimimizin de güzelleşeceğini düşünüyorum bu etkinliği düşünenlere teşekkür ederim.

 

·        7-A MERYEM HANNE KUŞAKÇI

 

Bu etkinlik boyunca çok keyif aldım düşünce dünyam ve hayal gücüm gelişti. Yazdıkça yazı tarzım gelişti ve bu işten keyif almaya başladım. Resmimde gelişti çok zevk alarak ve severek yaptım.

 

·        7-A AYŞE NAZ ÖLÇEK

 

Bu dersi gerçekten çok seviyorum etkinliğe gelirsek benim biraz da olsa unutkanlığım azaldı ayrıca bu etkinliği yaparken gerçekten hayal gücüm oldukça fazla gelişiyor ve genişliyor. Bu çok hoşuma gidiyor. Bir iş yaparken daha hızlı bir şekilde sorunlara çözüm bulduğumu ve üretken olmaya başladığını fark ettim. Diyebilirsiniz ki hani önceden bulamıyor muydun hayır tabii ki buluyordum fakat bu özelliğinin büyüdüğünü fark ediyorum. Voleybol oynarken topun nereye kadar gidebileceğini ya da zihni antrenman yaparken topu kaldırdığım yeri daha rahat hayal edebiliyorum artık. Ayrıca bu projenin resim yeteneğimize de oldukça katkı sağladığını düşünüyorum. Hem benim böyle küçükken yazarlara iyi ilgim vardı onlara halen hayranlıkla bakıyorum bir gün benim de yazar olduğumu hayal Edip hevesleniyorum fakat bu etkinlik sayesinde bu hevesimi karşılamış oldum çünkü hayallerim farklı ve her şeyi aynı anda yapamayacağını biliyorum bu proje sayesinde hayallerimden birini gerçekleştirmiş oldum. Bu projeden gerçekten çok memnunum hayatım için ve bence aynı zamanda geleceğim içinde atmış olduğum çok güzel ve iç açıcı bir projeydi. Öncelikle böyle güzel şeylere katkı sağlayıp sonra bizi kattığı için Merve hocama çok teşekkür ederim daha sonra katkı sağlamış olduğum bu proje için emeği geçen herkese çok teşekkür ederim.

 

 

·        7 -B YAĞMUR AKÇAY

 

Bu etkinlik sayesinde yazdığım konulardan ders çıkarttım ve eğlenceliydi sınıf arkadaşlarımın hikâyelerini dinlemek ve resimlerine bakmak güzeldi.

 

·        7-B FEYZA NUR ÖZDEMİR

 

Bu projenin bana katkısı oldu mesela derslerde ki konuyu daha iyi anlamama sağladı kendimi geliştirmem konusunda bana yardımcı oldu. Bu hikayeler yazmak benim yazar olma isteğimi artırdı. Sınav esnasında hikayelerim aklıma geldi ve konuları daha iyi cevaplandırdım. Sınıfta hikayelerimizi okurken eğleniyor ve yeni fikirler üretebiliyorum bu proje bana katkılar sağladı eminim ki çoğu kişiye de öyledir. Benim fikrim başka okullarda böyle etkinlikler yapabilirler dersi öğrenmek amacıyla yardımcı olur.

 

·        7-B AYŞE EBRAR ÖZDEMİR

 

Bu proje bana en önemlisi cesaret kazandırdı. Ben normalde asla kendime güvenerek yazdığım bir şeyi sınıfa çıkıp okuyamam kendime güvenim yok ama hikayemi okuduktan sonra sınıftakilerin yüzündeki tebessümü görünce kendi adıma bir şeyleri başardığımı anladım ve ayrıca ilk hikayemdeki ve son hikayemdeki farklı görmeyi başardım. İnsanın gitgide geliştiğini anladım ve denemekten zarar gelmeyeceğini bazı konularda çekinmeden yaptığımız şeyleri insanlara sunmamızın gerektiğini anladım. Gerçek hayatta bazen insanların yüzüne söyleyemediğim şeyleri hikâyedeki karakterlerime söyletiyordu ve gerçekten ben söylemiş gibi hissedip rahatlıyordum ilk zamanlarda hikâyemi ya beğenmezlerse ya da geliştirirlerse diye korkuyordum ama gitgide eleştirilmenin yanlış olmadığını düşündüm hikâyemi herkesin beğenmek zorunda olmadığını fark ettim ve alıştım artık eleştirilmekten de beğenilmemekten de korkmuyorum.

 

 

 

 

 

·        7-B ELİFNUR SEVİM

 

Bu projenin bana oldukça katkısı oldu özellikle öğretmenimiz bizden hikâye yazmamızı istediği zaman en mutlu ve en heyecanlı olan bendim. Aklımda bir sürü fikir vardı. Küçüklüğümden beri resme, karikatüre, yazı yazmaya ve hikâye, kompozisyon, şiir, şarkı ve benzeri şeyler yazıp insanlara bir şey katmaya anlatmaya karşı ilgim vardı. Bu projede bana harika bir fırsat sundu sundu. Bu fırsatı güzel değerlendirdiğimi düşünüyorum. Gün geçtikçe yazı ve resme olan yeteneğim artıyor, bu da beni mutlu ediyor.Resimleri müzik dinleyerek çiziyorum.Artık daha iyi yazıp çiziyorum. Bu projenin günlük hayatımda daha rahat konuşma, daha iyianlatma gibi özelliklerime katkı sağladığını düşünüyorum. Aynı zamanda akıcı konuşuyorum. Umarım bu proje devam eder

 

·        7-B AYŞE ZEHRA GEDİK

 

Aslında bu projenin bana olan katkısı dersleri izledikten sonra konuyu daha çok pekiştirmem oldu hayal gücü geliştirmek ve konuyu pekiştirmek için gerçekten çok yararlı bu sayede konu kafamı oturuyor bu defteri hikâye yazmadan önce konularımız bittikten sonra bir tiyatro yapardık şimdi ise deftere, çünkü konuları sığdırmaya çalışıyoruz. Öncelikle bu proje gerçekten çok güzel ve yararlı benim tek istediğim inşallah defterlerimizdeki hikâyeler başka ülkelere başka çocuklarda ulaşsın yani sadece biz de İstanbul’da Türkçeyle sınırlı kalmasın başka milletlere başka insanlara da ulaşmasını istiyorum

 

·        7- B AYBÜKE TARKAN

 

Bu proje devam ederse resim yeteneğinin gelişeceğini düşünüyorum.Aynı zamanda yazı yazma yeteneğimi de ilerleteceğini düşünüyorum. Bana ait bir dergi olması fikri beni çok mutlu ediyor. Küçüklüğümden beri annem diyanet görevlisi olduğu için bana Diyanet Çocuk dergisi alırdı. O dergiyi aldığım gibi karikatür bölümünü açıp orayı okurdum. Karikatürü çok seviyorum. Umarım bir karikatür dergim olur.

 

 

 

 

 

 

 

 

·        7-B BEYZA YILMAZ

 

Bu projenin bana katkısı hayal gücüm daha kuvvetli yaptı gibi hissediyorum çünkü ilk yazdığım hikâye de aklıma hiçbir şey gelmiyordu ama sonlara doğru bir annenin kızını okudu hikâyenin içine koymayı bile düşünebildim bu konuda kendimle gurur duyuyorum. Resimlere katkısı da oldu çünkü yaptım resimlerde bildiğiniz çöp adam vardı ama son resmim de insanları tam olarak çizmeyi başaramasam da gelişme kat ettim. Ayrıca dersi anlamada fayda sağladı konumuzla ilişkili yazılar yazdığımız için konunun kafamda oturması daha kolay oldu.

 

·        7- B MERYEM AK

 

Bu etkinlikten çok keyif aldım bazen yapmakta zorlandım ama yazmak hoşuma gidiyor sadece yazmakta zorlanıyorum ama yazarken eğleniyorum ve geliştiğini fark ediyorum proje devam ederse katılmak çok isterim.

 

·        7-B ZEYNEP RANA KALKAN

 

Bu çalışmanın bana katkısı başkalarının hikâye ve düşüncelerini dinlemek oldu çok keyif aldım. Resim çizmeyi pek sevmesemde karikatür çizmek hoşuma gitti uzun süredir hikâye yazmıyordum hayal gücü kullanmak gerçekten çok eğlenceliydi çok keyif aldım.

 

·        7 -B BERRA NUR YILMAZ

 

Bu proje bana çok katkı sağladı hikâye yazmak insanı çok şey katıyor. Üretme gücümü geliştirdi ilk başta çok zorlanıyordum. Aklıma hiçbir şey gelmiyordu ama yavaş yavaş yeni fikirler bulmaya başladım. Yazdığım hikâye ile ilgili resimler çizmek de ayrı güzel ve eğlenceliydi. Bazı günler hiçbir şey yazamadım ama günlük hayatta yaşadığım şeylerle bağlantı kurarak hikâyemiortaya çıkardım. Güzel bir şeydi büyüyünce yazar olmak. Bunu çok istemiştim. Yani yazar olmak değilde yaptığım işin yanında kitap yazmak, o kitabın çıkışı cidden çok güzel olurdu. Bunu ilerde gerçekleştirmek istiyorum.Bu projenin de bu konuda bana yardımcı olabileceğini inanıyorum.

 

 

 

 

 

·        7- B ZEYNEP ECRİN ÖZGENÇ

 

Hikâye yazarken yazdığım konuyu güzel bir şekilde öğrendim. Çizdiğim resimlerle hikâyelerimi destekledim ama o hikâye yazmadı öncesi zor araştırma yaptım fikir aldım ve böylece hikâyeler ortaya çıktı yani yazı yazmak eğlenceli ama ilham gerekiyor.

 

·        7- B ŞEYMA NUR SEVİNÇTEKİN

 

Hazırladığımhikâyelerde hayatımdan esinlendim. Ayrıca(pek çizemesem de)hikâyeyi aklımda canlandırarak çizmeye çalıştım. Hikâyeyi yazmadan önce başlığın anlamını araştırdım onunla ilgili örnek hikâyeler okudum. Bence bu gayet güzeldi.

 

 

·        7-B RÜMEYSA TAPAN

 

Bu proje benim hayal gücümü çok genişletti ilk zamanlarda hiç yazamıyordum ama ilerledikçe hemen aklıma gelmeye başladı resim çizmekten normalde çok başarısızımdır ama hikâyemi hayal edip resimlemeyi seviyorum bu projenin devam etmesin çok istiyorum.

 

 

·        7-B DİLRUBA ECRİN BİLGİNER

 

Bu etkinlik ilk başta garip gelmişti zaten resim yeteneğim yok diye düşündüm ama yine de bir şeyler yazıp çizmeye başladım. Çok eğlenceli oldu projeyi sevdim belki bir gün sadece deftere değil dergileri de yazınızı fırsatımız olur artık daha güzel yazdığımı hissediyorum.

 

 

·        7 – B MERYEM SENA AKIN

 

Ben bu etkinliği çok beğendim hem hayal gücümüze hem de dersimizle alakalı konumuza bağlantı kurmamızı sağladı. Resim yapmak da çok iyi olmasam da hikayelerin yanına resim çizmek çok iyi hissettirdi hem mutlu etti. Bu etkinliği çok beğendim ve devam etmesini istiyorum

 

 

 

·        7-C ELİF ERVA KILIÇ

 

Bence bu etkinliği yapmamız güzel de ona zaman ayırmak düşünme ve farkına varmamı sağladı. Bir şey yazmaya başlamamı kolaylaştırdı ve bunun yapılmasının güzel olduğunu düşünüyorum ve devam etmesini istiyorum. Zaten boş vakitlerimizde güzel ve sıkıcı olmayan bir şekilde geçirmemizi sağlıyor en azından telefona bakmak yerine böyle şeyler yazmak güzel.

 

·        7-C BETÜL YANAR

 

Proje için biraz daha vakit ayıra bilseydik bence daha eğlenceli olurdu, hayal gücümüz gelişiyordu proje sayesinde resmim o kadar güzel olmadığı için resim sayfaları biraz kötüydü bazı arkadaşlarımızın ki komik bazıları eğlenceli bazıları ise heyecanlı hikâyeler yazıyorlardı, bence en iyisi komik ve aksiyon içerendi.

 

·        7-C MERYEM SUDE ÖZDEMİR

 

Hikâye yazma bana katkı sağladı mesela evde ödevlerimi yaptıktan sonra masama oturup hikâyemi yazdım. Okula geldiğimde isearkadaşlarımınhikayelerinidinledim ve hep ders çıkaracak şeyler yazarlardı arkadaşlarım. Açıkçası bana katkısı oldu ve bence güzel bir maceraydı en sevdiğim şey ise hikâye uygun resim çizmek de ama ne olursa olsun bence eğlenceliydi.

 

·        7-C NUREFŞAN ZEHRA ER

 

Bu proje yazı yazma ve üreticiliğimize katkı sağladı, benim için eğlenceli oldu. Seçtiğimiz konular önemli ve hepimizin dikkat etmesi gereken konulardı. Bu konular hakkında yazı yazmak için araştırdık ve bilgi sahibi olduk bazen bu konularla ilgili dinimizin görüşlerine de baktık bu sayede artık bu konuları daha çok dikkat ediyoruz

 

·        7-C NURBANU KILIÇER

 

Bence çok güzel bir çalışma hem yazarken hem arkadaşlarımınkini dinlerken çok eğlendim. Ben normalde hikâye yazamam ama hikâye etkinliğini yazabildim gayet yararlı oldu.

 

 

 

 

·        7-C AYŞE ZÜBEYDE KARA

 

Bu projeyi açıkçası çok sevdim annem de çok sevdi hatta resim çizme sayfalarında yazmak kadar sevdim.Hocamızın bahsettiğim çizgi roman kursuna gitmek istiyorum, bu alanda kendimi geliştirmek ilerletmek istiyorum bu projenin devamını istiyorum.

 

·        7-C SÜMEYYE PAKER

 

Ben bu çalışmayı sevdim ve derse ilgi duymamı sağladığını düşünüyorum, yazarken eğlendim ve yazmak hoşuma gitti.Bence böyle çalışmalar devam etmeli çünkü diğer ödevlere göre daha eğlenceli bu etkinliğe devam etsek daha güzel olurdu. Ben normalde yazı yazmayı seven bir insanım ve bu çalışmayı beğendim diğer derslerimizi yaptıktan sonra yazı yazmak beni rahatlattı keşke devam etseydik.

 

·        7-C LİN MARŞAHA

 

Bu yaptığımız etkinlik bence gayet yararlıydı, eğlenceli geldi.Hikâye yazmak daima eğlenceli gelir bana ve okumakta aynı zamanda resim çizerken de çok eğlendim ve kendimi geliştirdiğimi düşünüyorum, projenin devam etmesini istiyorum

 

·        7-C MERYEM BETÜL BAYSAN

 

Bence bu proje güzel çünkü sorumluluk bilincini arttırıyor, diğer okul ödevleri arasında bir farklılık oluyor, insanın yazma becerisini hızlı düşünmesini ve hayal gücünü geliştiriyor. Bu projenin genel olarak güzel ve yararlı olduğunu düşünüyorum.

 

·        7-C ZEYNEP KOÇ

 

Ben bu etkinliği beğendim çünkü hem hikâye yazma becerilerimizi geliştiriyor hem de güzel ve ahlaki konuları ele alıyor.Ben hayatımda belirli bir fark oluşturduğunu düşünmüyorum ama daha fazla hikâye yazsaydık diğer sınıftakiler gibi daha farklı olacağını düşünüyorum, resim yapmak eğlenceliydi projenin devam etmesini isterdim.

 

 

·        ÇİZGİ ROMAN ETKİSİ (ŞEREF KURTARICI, TUZLA ÇİZGİ ROMAN ÖĞRENCİSİ, YAŞ 61)

 

Sevgili torunlarımın çizim, resim eğilimlerini değerlendirmek, geliştirmek ve onları canlı ve üretkenlik içeren etkinliklere bulaştırmaya gayret ediyordum ki Türkiye'nin ilk ve tek "Çizgi Roman Okulu" ile tanıştım. Tabi, ilk öğretim ve gençlik yıllarımdan sonra pek vakit ayıramadığım çizme ve resim yapma isteğim depreşince ben de onlarla birlikte "Çizgi Roman Okulu" öğrencisi oldum. Dede, torun birlikte başladık ve değerli Hocalarımızın özverili çalışmalarıyla, destekleriyle devam ettik. 

 

Çizgi Roman’ın bir ifade yöntemi olduğunu, insanlığın ve iletişimin çizim ileçizgi ile resim ile başladığını, günümüzde de çizgi içerikli iletişimin devam ettiğini biliyordum, eminim siz de biliyorsunuzdur. Ben, Çizgi Roman’ın, insana görme, farkı fark etme, kontrol etme, kompozisyon içinde kompozisyon yapabilme, öz ve vurucu ifade içeriğine ulaşabilme becerileri kazandırdığını ve geliştirdiğini tecrübe ettim.

 

Çizgi Roman’ın bu yönlerini nasıl kullanabilirim diye uğraşırken, kaynak tararken, bahsettiğim olumlu ve olağan üstü bu etkilerin bilimsel araştırmalar vasıtasıyla doğrulandığını öğrendim…

 

Tabii, Çizgi Roman’ın hayal gücünü arttırdığına veya hayal edebilmeyi sağladığına, ya da hayal yeteneğini geliştirdiğine; çok sıkıntılı geçen son zamanlarımızda dillerimizden düşürmediğimiz “Terapi” etkisi yaptığına; yani manevi ve ruhsal destek sağlamasına; olumlu düşünce ve çözüm eğilimli yaklaşıma, mizahi bakışa sokma etkisine; çocuklarla ve gençlerle iyi iletişim kurabilme ve onların kendi aralarında canlı ve sevgiye dayalı iletişim kullanabilme etkisine; dijital dönüşümün zarar verici, yıpratıcı etkisinden nasıl korunabileceğine de şahit oldum.

 

Ağırlıklı olarak teknik özelliğe sahip ve gençlerden oluşan kitlenin mesleki ve teknik gelişimi ile kişisel gelişiminde ve Teknisyen-Müşteri iletişiminin tam sağlanması ve geliştirilmesinde; örneğin; Teknisyenin arızayı kullanıcıdan anlayarak alabilmesi, her arızaya veya her olaya yeni bir öykü şeklinde bakarak ön yargısız yaklaşabilmesi, işini özenerek yapabilmesi, dolayısıyla arızayı tek seferde ve doğru olarak giderebilmesi, talebi karşılayabilmesi ve arızanın nasıl giderildiğini, talebin nasıl karşılandığını ifade edebilmesinde; olayın sadece teknikten ibaret olmadığının ve insan merkezli bir işin içinde bulunulduğunun, sevgiye de yer verilmesinin ihtiyaç olduğunun fark edilebilmesinde; daha okul aşamasındayken, daha Teknisyen adayı iken, daha “Müşteri” ile karşılaşmamışken Çizgi Roman’ın yer alması gerektiğini düşünüyorum.

 

Çizgi Roman’ın sayfalara sığamayacak kadar derinlik; canlı ve cansız belleklere sığamayacak kadar kapsam, konu ve bilgi içerdiğini; insanın içindeki özeni, sevgiyi, olumluyu, iyiyi, kullanılmamış özelliği, bilinmeyen yeteneği, inancı, ne varsa ortaya çıkardığını söyleyebilirim. Özetle, burada ve yukarda bahsettiğim insani dönüşümü, siz de “Çizerek”, “Çizgi Roman” yaparak deneyimleyebilirsiniz.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

İSVEÇ, EĞİTİMDE TABLETLERDEN KAĞIT VE KİTABA DÖNÜYOR

 

İsveç, okullarda bilgisayarları bir kenara bırakıp kitaplara geri dönmeyi planlıyor. Gerekçe, öğrencilerin okuma-yazma becerisinin azalması.

İsveç, eğitimde tabletlerden kağıt ve kitaba dönüyor

İsveç'in gündeminde dijital tahtaya, ekrana, elektronik cihazlara veda ederek, geleneksel eğitim araçlarına geri dönmek var.

 

İsveç, 15 yıl önce modern eğitim yöntemlerine geçti. Öğrencilere anlatılanları deftere yazmak yerine tablet üzerine not almaları öğretildi.

 

Amaç teknolojik imkanlar sayesinde öğrenme süresini kısaltmak, beyni hıza alıştırmaktı.

 

Ancak zamanla okuma yazma becerilerinde düşüş gözlemlendi. Hazır bilgiye bağımlılık arttı, araştırma isteği azaldı.

 

Çocukların kendini ifade etme yeteneği zayıfladı, okumada gerileme başladı.

 

Hükümet bu durumu ulusal bir sorun olarak ele aldı.

 

Okuma yazma yetisinin azalmasının, bilgiye erişimi ve kişiler arası iletişimi kısıtlayabileceği belirtildi.

 

İsveç Eğitim Bakanı Lotta Edholm ve Kültür Bakanı ParisaLiljestrand kitaplara geri dönmeyi planladıklarını açıkladı.

 

İki bakan eğitimde bilgisayar ve tabletlerden vazgeçilebileceğini aktardı.

 

Kaynak: TRT Haber Web Sitesi

https://www.trthaber.com/haber/dunya/isvec-egitimde-tabletlerden-kagit-ve-kitaba-donuyor-775387.html

 

 

 

 

 

 

 

ÖZGEÇMİŞ

 

 

 

Merve Sultan GENÇ

Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi

İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Eğitimi Bölümü

İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmenliği Programı

 

Lisans

 

 

 

EĞİTİM

 

 

Lise: Bakırköy İmam Hatip Lisesi, İSTANBUL

İlköğretim: Gökkuşağı Koleji, İSTANBUL

 

 

 

 

KİŞİSEL BİLGİLER

 

 

Doğum Yeri ve Yılı: Trabzon- 12.08.1992

Cinsiyet: Kadın

 

 

 

İLETİŞİM

 

E-Posta Adresi: mervesultan1.genc@gmail.com

fehmidemirbag@gmail.com

 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder