İNSAN NEDİR Kİ?
“HAM MADDEMİZ” Mükemmel bir yaradılışa sahip olan insanın nelerden oluştuğunu gözden geçirirsek karşımıza;
• 7 kalıp sabun yapacak kadar yağ,
• orta boy bir çivi yapacak kadar demir,
• bir kahve fincanını dolduracak kadar şeker,
• bir tavuk kümesini badana yapacak kadar kireç,
• 200 kibrit çöpü yakacak kadar fosfor,
• ufak bir topun atımına yarayacak kadar potasyumdan ibaret bir varlık çıkar. Eğer bu maddeleri satın almaya kalksak birkaç lirayı geçmeyecektir.
Acaba bu kadar basit maddelerden; bu kadar mükemmel ve saygıdeğer bir varlık yapan, ona akıl, şuur, kalp, şefkat, merhamet gibi duyguları takan kimdir?
ET, TIRNAKMIYIZ? KURU KEMİK Mİ? NEDİR BİZİ İNSAN KILAN? YEMELERİMİZ, İÇMELERİMİZ Mİ? YAPTIĞIMIZ BİNALAR? URBALARIMIZ MI?
BİLDİKLERİMİZ Mİ?
SIFATLARIMIZ, ÜNVANLARIMIZ?
İNSAN NEDİR? HERKES BİRÇOK CEVAP VEREBİLİR BU SORUYA.
BANA GÖRE İNSAN; "DİL"DİR, DİL!
KARŞINDAKİ DİĞER İNSANLARLA...VE HATTA DİĞER MAHLUKAT İLE İLETİŞİME GEÇENDİR.
VE HERŞEYİN ANLATTIĞI BİR DEĞER VARDIR. BUNUN İÇİNDE VASITASI VARDIR. SES, RENK, KOKU. BUNLARIN HEPSİ DİLDİR, DİL.
İNSAN EN ÇOK CAHİLİYE DÖNEMLERİNDE ŞİDDET DİLİNİ KULLANIR.
TIPKI GÜNÜMÜZDE OLDUĞU GİBİ.
KONUYU UZATMAYALIM. BAKIN RENKLERİN BİLE BİR DİLİ VAR. ANLATMAK İSTEDİKLERİ.
BİZİM RENGİMİZ NE?
BİZ DİL ALEMİNDE NE ANLATMAYA ÇALIŞIYORUZ, VARLIK ALEMİNE VE VARLIĞIN SAHİBİNE?
RENKLERİN ANLAMI VE İNSAN ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ...
Renklerin insanlar üzerindeki etkisi hiç de yabana atılır cinsten değil. Her ne kadar ‘zevkler ve renkler tartışılmaz’ dense de uzmanların elde ettikleri dikkat çekici sonuçların bu tartışmanın yapılmasında gecikildiğini açıkça gösteriyor.Girdiğiniz bir lokantadan neden kalkmak istemediğiniz, yolda yürürken neden birden bire acıktığınız, neden kapalı bir alanda otururken sıkıldığınız ya da neden bir kişi ile konuşmaya kalktığınız zaman size kaçamak cevaplar verdiğini hiç merak ettiniz mi? İnanmayacaksınız belki ama işte bütün bunların cevabı renkler… Renkler kendi dilleriyle karşınızdakine, muhatabınıza sizin karakterinizi sizden önce anlatıyor. İşte renklerin yadsınamaz etkisini fark eden batılı şirketler, bunu iş hayatında sıklıkla kullanmaya başlamış ve çok da başarılı olmuşlar. Hayatımızı şekillendiren, bizi kimi zaman neşeli, kimi zaman da düşünceli yapan renkler ve marifetleri saymakla bitmez. Renkler hayatımızın parçası. Peki renklerin hayatımızı nasıl etkilediğini biliyor musunuz? Renk seçiminin kimi zaman karakterimizi yansıttığından ya da seçtiğimiz rengin bize olumlu ve olumsuz etkileri olduğundan haberiniz var mı?
KIRMIZI : Bu renk canlılık ve dinamizmle ilgili bir renktir. Mutluluğu temsil eder. Kırmızı renk, fiziksel olarak; ataklığı, canlılığı ve duygusal bağlamda; bir işi sonuna kadar gotüren azmi ve kararlılığı gösterir. Kırmızı odalar insanı huzursuz eder. Fakat kırmızı renklerin dağınık olarak kullanıldığı odalar insanların zamani unutmasına yol açar. işte bu yüzden barlarda ve gazinolarda kırmızı renge ağırlık verilir. İştah açıcıdır. O yüzden dünyadaki gıda firmalarının çoğu logosunda kırmızıyı kullanır. Kırmızı tansiyonu yükseltir, kan akışını hızlandırır. Yanlış bir inanış vardır; boğaların kırmızıya saldırdığı sanılır. Oysa boğalar renk körüdür. Kırmızıya değil, kendilerine sallanan koyu renkli beze saldırır. Kırmızı, dikkat çekici bir renktir. Kırmızı renkteki kelimeler ve objeler insanların dikkatini hemen çeker. Dekorasyon ve dizayn yaparken Kırmızı cisimlerin mükemmel olması önemlidir, çünkü insanlar bu objeleri hemen farkedecektir. Arabalar konusunda, Kırmızı renk ile hırsızlık oranı arasında pozitif bir korelasyon vardır. Kırmızı, hakimiyet kuran bir renktir. Zemin olarak değil, vurgu yapmak icin kullanılmalıdır. Kırmızı, duygusal olarak oldukça yoğun ve aşırı bir renktir. Kırmızı kıyafetler ruhu canlandırıcı olabilir. Bazı durumda Kırmızı kıyafet enerji ve güç mesajı gönderir, ama aynı zamanda çatışmalara da davet çıkarabilir.
YEŞİL : Duygusal olarak bizi en çok etkileyen bir organımız olan kalp organının , bu rengin yaydığı enerji alanında olduğu düşünülür. Doğanın ve baharın rengidir. Güven veren renktir. O yüzden bankaların logolarında hakim renktir. Yeşil yaratıcılığı körükler. Bu yüzden büyük lokanta mutfaklarında yeşil tercih edilir. Hastanelerde de yeşil rahatlatıcı özelliği nedeniyle kullanılır. Yeşil alanda insanların daha az mide rahatsızlığı çektiği saptanmıştır.
SİYAH : Duygusallığı ve hüznü simgeler. Gücü ve tutkuyu temsil eder. Bizde ve batıda siyah matemi temsil ederken, Japonya’da siyah mutluluktur. Siyah fonda kullanılırsa karamsarlığı çağrıştırır. Einstein konsantre olabilmek için perdeleri siyah, gün ışığı olmayan odaları tercih ederdi.
BEYAZ : Temizlik, intizam, sıcaklık, düzen. Doğruluk, dürüstlük, masumiyet, iyi niyet, romantizm, temiz sevgi, toplumsal katkı ve faydayı temsil ediyor.Beyaz, birliğin, saflığın rengidir. Bir açıklık ve şeffaflık idealini yansıtır. Beyaz ışık, organları kuvvetlendirir. Beyaz,ışığı yansıtır ve ortamı serin tutar. Dolayısıyla yaz ayının kıyafet rengidir. Genel olarak serin ve canlandiran bir his verir. Temizliği ve saflığı temsil eder. İstikrarı, devamlılığı simgeler. Politikacılar beyazı pek severler, çünkü temiz, dürüst izlenimi vermek isterler…
MAVİ : Vücudumuzda boğaz bölgesini yansıtan bir renktir. Mavi renk gökyüzünün ve geniş ufukların, denizin simgesidir. Sınırsızlığı ve uzak bakışlılığı simgeler. Huzuru temsil eder ve sakinleştirir. Araplar mavinin kan akışını yavaşlattığına inanır, nazar boncuğu o yüzden mavidir. Batıda intiharları azaltmak için köprü ayaklarını maviye boyarlar. Duvarları mavi olan okullarda çocukların daha az yaramazlık yaptığı saptanmıştır. Mavi, yalnızlığı, üzüntüyü, depresyonu, bilgeliği, güveni ve sadakati simgeler. iş görüşmelerine mavi giyerek gitmek kararlılığı ve bağlılığı ifade eder. Mavi, en populer renklerden biridir. Fakat yiyeceklerle ilişkili olarak mavi kullanılacağında dikkatli olmak gerekir çünkü mavi doğal bir iştah kapatıcıdır ve bazı durumlarda itici etki yaratabilir. Doğada mavi renkli yiyecek cok ender bulunur. Mavi yiyecekler insana itici gelir çünkü ilk çağlarda atalarımız yiyecek ararken zehirli yada bozulmus yiyeceklerden uzak durmayı öğrendiler. Genelde bu yiyecekler mavi, mor yada siyah olarak görünüyordu. Deneyler sırasında katılımcılara mavi boya katılmış yiyecekler ikram edildiğinde hemen hemen hepsi iştahını kaybetti. Mavi, sinir sistemini rahatlatır. Kırmızının aksine zihni rahatlatan bir etkisi vardır ve insanların biraz daha düşünceler içine dalmasına yol açabilir. Huzurlu ve sakin bir mavi yatak odası icin ideal bir renk olabilir, cünkü vücudun sakinleştirici kimyasallar salgılamasına yol açar. Fakat mavinin daha koyu tonları soğuk ve iç karartıcı gelebilir. Mavi, ile boyanmış ortamlar, cok koyu renkli olmadığı sürece üretimi arttırır. Araştırmalar gösteriyor ki, oğrenciler mavi odalarda daha yüksek notlar almakta ve halterciler daha ağır yükleri kaldırabilmektedir. Ayrıca insanlar mavi renkle yazılmış yazıları daha fazla akılda tutabilmektedirler
LACİVERT : Kozmik renk olarak kabul edilir; sonsuzluğu, otoriteyi, verimliliği simgeler. O yüzden dünyadaki firmaların yarıdan fazlası logolarında laciverdi kullanır. Lacivert giyen kişiler kendilerini çok daha karizmatik ve inandırıcı hissederler. İnsanların üzerinde başarılı ve güçlü imajı bırakır.
MOR : Eskiden beri ihtişam ve lüksün son basamağı olarak düşünülür. Tarih , yüksek sınıfların, saray mensuplarının daima morla bezendiklerini kaydeder. Aynı zamanda romantizmin, duygusallığın ve tutkunun rengidir. Mor, doğada ender bulunan bir renktir. ilkel zamanlarda insanlar bazı deniz kabuklularını kullanarak mor rengi elde etmişlerdir… Oldukca zor bir çalışmadır… Bazı insanlar mor rengi, gosterişli havasından dolayı dekorasyonda kullanmayı sever. Bazıları ise, suni bir renk olarak algılar. Nevrotik duyguları açığa çıkardığından, insanların bilinçaltını korkuttuğu saptanmıştır. İntihar edenlerin beğendiği renktir.
PEMBE : Uyum ,neşe , şirinliğin ve sevginin simgesi. Rahat hissettiren ve dinlendiren bir renktir. Bu yüzden bazı büyük mağazalar tezgahtarlarına pembe üniforma giydirir ki, müşteriler kendilerini rahat hissetsin diye. Pembe aynı zamanda çocuk rengidir. Pembe, en romantik ve narin renktir. Ayni zamanda sakinleştirici bir etkisi vardir. Araştırmalar gosteriyor ki, pembe, insanları yatıştırıyor ve kalplerini yumuşatıyor. Dr. Alexander Schauss, hapishane demirleri pembeye boyandığında mahkumların arasında agresif davranışın azaldığını ifade etmiştir. Dr. Schauss’a gore “insan sinirlenmek istese bile pembe rengin yakınında başarılı olamaz. Kalp kasları yeterince hızlı hareket etmez. Pembe enerjiyi çeken bir sakinleştirici gibidir. Hatta renk körleri bile pembe ile sakinleşmişlerdir. Fakat sonradan yapılan araştırmalar gosteriyor ki, bu tür bir etki maalesef kısa sürelidir. Görünüşe göre vücut normal seviyesine geri döndüğünde, bu sefer daha agresif bir ruh haline girebiliyorlar.
SARI : Sarı zeka , incelik ve pratiklikle ilgilidir. Toplumsal yaşamı ve birlikte çalışmayı yansıtan bir anlamı vardır. Geçiciliğin ve dikkat çekiciliğin sembolüdür. Dikkat çekiciliğinden dolayı dünyada taksiler sarıdır. Sarı ayrıca hüzün ve özlemin rengidir. Sonbaharın tüm hüzünlü güzelliğinde onun her rengini izlemek mümkündür. Sarı, az miktarlarda kullanıldığında parlaklık ve sıcaklık hissi verir. Şakacılığı, aydınlığı, yaratıcılığı, samimiyeti ve hayata karşı rahat bir tutumu simgeler. Tıpkı güneşli bir gün gibi davet çekicidir. Sarı guneş ışığı gibidir, kendinizi iyi hissetmek için orda olmasını istersiniz, ama gözünüzün içine girmesini istemezsiniz. Sarı, rengin pek çok farklı tonu vardır. Saf sarı bütün diğer tonlar arasındaki en neşeli ve güneşli olanıdır. Fakat bir parça koyulaşmış haline bakmak daha keyiflidir. Sarı, bu neşeli güneş rengi dikkat toplayan bir renktir. Bütün renkler arasında en gözle görülen ve dikkat çeken renktir. Sarı, pek çok dinde ilahi varlığı simgeleyen bir renktir.
KAHVERENGİ : Gerçekçiliğin, plan ve sistemin rengidir. Kansas Ünv’de bir sergide, duvarların rengi değiştirilebilir hale getirilmiş. Fonda beyaz kullanıldığında insanlar sergide yavaş hareket etmiş. Fon kahverengiye döndüğünde ise insanlar müzede daha çok yeri daha az zamanda gezmişler. Kahverengi insanı hızlandırır. Bu yüzden fastfoodlar iç mekanda kahverengi kullanır. Kahverengi toprak rengidir. Kıyafetlerde pek tercih edilmez, çünkü kahverengi giyen insanlar kalabalıkta dikkat çekmezler. Kahverengi, toprağın ve ahşabın rengidir. Sağlam ve güvenilir bir his verir. Kahverengi doğal, rahat ve açık bir atmosfer yaratmayı sağlar. Durağanlık, güclülük, olgunluk ve güvenilirlik mesajları iletir. Kahverengi, genelde erkeklerin favori rengidir. Kahverengi, bazı tonları yıpranmış ve eskimiş havası verir.
ANA RENKLER DIŞINDAKİ DİĞER RENKLER İSE...
Parlak Kırmızı : Kızgınlığı değil, canlı bir yaşam gücünü temsil eder.
Koyu Kırmızı : Bir kişideki kızgınlığa tedirginliğe ve sinirliliğe işarettir. Yeşil, rengin farklı tonları, farklı mesajlar iletir:
Koyu Yeşil - Soğukluk, erkeksilik, tutuculuk ve zenginlik kavramlarını ifade eder.
Zümrüt Yeşili - Olumsuzluk.
Zeytin Yeşili - Barış.
Sarımsı Yeşil - Tüketicilerin en son tercih ettiği renk.
Kirli Koyu Yeşil : Kıskançlık. Yeşil, aynı zamanda Amerikan kültüründe parayı simgeler.
Turuncu ( Portakal Rengi ) : Sertlik, canlılık, aydınlık, kudret, ılıklık belirtir. Hırsı gösterir. Candan, güleryüzlü turuncu, ışığı, ateşi, sıcağı hatırlatır. Ön sezinin, duru sevincin, dengeli gücün sembolüdür turuncu, iyimserlik yayar. Bu renk, ruhu neşelendirir. sicaklik, memnuniyet, verimlilik ve sihhat ile iliskilendirilir. Güçlü ve cömert bir görünümü vardır. Portakal, en çok iştah ile ilgili olan renktir. Portakal, renginin gizliliği olmayan, geniş kapsamlı bir cazibesi vardir. Örneğin herkese uygun olduğunu ifade etmek için kullanılabilir. Yada pahalı bir ürünün uygun fiyatlı gibi algılanması sağlanabilir.
Solgun Sarı : Dinlendirir, gevşetir. Soluk sarı dikkati, çürümeyi, hastalığı, kıskançlığı ve hilekarlığı simgeler. Parlak Limon Sarısı : Gözü en çok yoran renktir. Bu parlak renkten yansıyan ışık gözleri aşırı derecede uyarır ve rahatsızlığa yol açar. Odayı parlak sarıya boyarsanız bebeklerin ağlamasına ve büyüklerin sinirlenmelerine yol açarsınız. Ayrıca sarı sayfalı not defteri ve bilgisayar ekranınızı uyararak konsantrasyonu arttırabilir fakat gözleriniz için zarar vericidir.
Koyu Gri : Üzüntü. Beyazımsı Gri : Korku.
Gümüş Rengi : Kolay iletişim kurabilmeyi işaret eder.
Erguvan : Kişinin derin bir ruhsal bütünlüğü olduğunu belirtir.
Lavanta : Aklı yansıtır. Altın Rengi : Allah sevgisi ile dolu olarak insanlığın hizmetinde olmayı gösterir.
Kestane Rengi : Bireyin üstlendiği görevi yerine getirmesi ile ilgilidir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder